är lite orolig för mina uthus o lagård o bostadshus. har ett riktigt ruckel till lada bakom huset i skogen som ser ut som det byggdes före kriget gjort av timmer som är som "halvsågat" det är som bark o inte riktigt fyrkantigt o avsmalnande. funderar på om 80-130 cm snö klarar av att riva ner taket.

så min fråga är om ni har sett nåt hus eget eller nån annans som har gett vika för snön den här vintern.

hittils är det bara moderna lagerbyggnader o tennishallar typ 2-7000m2 som gett vika. eller är det även småhus? gärna bilder.. :)
 
Om nu huset verkligen är byggt "före kriget" (vilket krig?) så har det varit med om betydligt värre vintrar än denna.
 
ja vilket krig det vet jag inte gården har funnits sedan 1829. det är ganska mycket snö i år i media gottar sig o lagerbyggnad efter lagerbyggnad ger ju vika nu i tövädret. klart man blir nojjig.
 
tror inte du behöver va orolig. oftast e väl de nästan bättre byggda än dagens mått? själv kan jag säga att ett tak o flera balkar braka ihop på mitt uthus. men så e ju inte de byggt som en laggård o jag vart sjuk över en månad o palla inte gå uto skotta förrns jag hörde braket. :S men kolla innerbalkarna fall de hänt nåt där... jag såg tidigt, men gjorde inget,,,, (ehum)
 
Hur vanligt är det att vanliga lutande villa-tak rasar? Har nog aldrig hört talas om de.. Hur orolig bör man vara? Nu senaste dagarna så rasar det ju tak här och där (stora platta tak till sportarenor osv)
 
andersmc skrev:
Om nu huset verkligen är byggt "före kriget" (vilket krig?) så har det varit med om betydligt värre vintrar än denna.
Visserligen är TS från västerbotten och där har de ju mycket snö ibland, men flera orter i södra Sverige har faktiskt haft ett tjockare snötäcke än någonsin uppmätts tidigare.

Exempelvis hade man i Jönköping 94 cm (!) 23-25 februari, vilket inte uppmätts tidigare så länge man mätt (sedan 1905).

I södra Sverige ska man nog alltså inte lita på att man haft mer snö tidigare, ens för ett gammalt hus.
 
jag bor i västerbotten burträsk o vi har typ 130 cm. ser ut som i fjällen här. helt sanslöst jag ska upp o försöka få av lite nu i helgen. ser en driva där på lagården som kom nu i veckan då det blåste o den är ca 150 cm hög i kanske 8-10 m lång. den väger nog mer än vad man önskar
 
Ja grannens lada här i värmland rasade för ngn vecka sedan och ett stort växthus med inne i byn, flera bekanta har haft byggnader som fått skador eller börjat ge med sig, själv har jag ett magasin jag oroar mig för men huvudbyggnaderna är skottade.
Man tycker ju den eländiga snön kunde kana av ett plåttak i 20grader men icke :(
 
Tossegubbe skrev:
Man tycker ju den eländiga snön kunde kana av ett plåttak i 20grader men icke :(
Det tyder på att du har för mycket isolering uppåt. Ta bort en del så kommer snön att försvinna fort...:D:D
 
Tossegubbe skrev:
Ja grannens lada här i värmland rasade för ngn vecka sedan och ett stort växthus med inne i byn, flera bekanta har haft byggnader som fått skador eller börjat ge med sig, själv har jag ett magasin jag oroar mig för men huvudbyggnaderna är skottade.
Man tycker ju den eländiga snön kunde kana av ett plåttak i 20grader men icke :(
ofta tror man ju inte att det ska rasa,, osså gör det de ändå?! ang ditt plåt tak,,,, du får hoppa upp på det o hoppa lite på det. :D eller skapa lavin av något slag,,, :wow:
 
såg en takstol igår i lagårn som flyttats typ 20 cm nere i stolen. den har allstå börjat luta. så ska ut nu efter lunch o försöka stbilisera den så den inte far längre.
 
dcdc skrev:
såg en takstol igår i lagårn som flyttats typ 20 cm nere i stolen. den har allstå börjat luta. så ska ut nu efter lunch o försöka stbilisera den så den inte far längre.
avundas dig inte. å andra sidan får ja bygga upp mitt till våren. har bara stöttat upp allt nu.
 
Been there done that... Läs i byggblooper-tråden ;)

yllwa skrev:
ofta tror man ju inte att det ska rasa,, osså gör det de ändå?! ang ditt plåt tak,,,, du får hoppa upp på det o hoppa lite på det. :D eller skapa lavin av något slag,,, :wow:
 
dcdc skrev: såg en takstol igår i lagårn som flyttats typ 20 cm nere i stolen. den har allstå börjat luta. så ska ut nu efter lunch o försöka stbilisera den så den inte far längre.

avundas dig inte. å andra sidan får ja bygga upp mitt till våren. har bara stöttat upp allt nu.
det är 2 stolar som lutar kraftigt. så jag beslöt att skotta så har skottat av taket var ca 130-150cm i ett ganska jämt lager på hela baksidan fått ner det nu till 30 cm kanske. nu får våren komma. blev inte att sträva taket innifrån bättre bara att skotta tyckte jag. hoppas inte taket är alltför skadat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.