Blev uppskickad på mormors vind i kiruna för att leta rätt på lego men möts av snö i spånet under hela nocken. Bör man dessutom inte ha nå innertak under plåttak för att slippa kondensfukt? Nog för huset är i norrbotten men inte ska man behöva skotta på vinden
Snö på vinden med synliga träbjälkar och spån, svart sopsäck i hörnet, tecken på otätt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Träkonstruktion av takbjälkar och sparrar i en byggnad med synliga isoleringsplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gammalt är huset?
 
K
Det ser ju inte så bra ut. Är taket nyligen omlagt? Har det varit så i flera decennier utan att det blivit fuktskador är det kanske inte så farligt..

Du bör ju kolla upp det! Är det nocken som "läcker"?
 
Är det äldre tak är det troligen nockbandet/tätningsband som är slut.
 
Måste ju vara fel på tätningen i nock. Om det bara är plåtarna direkt, så måste det ju till någon form av tätning av plåtens "dalar". Hade samma ty av fel själv, men i hus med takstol - masonit - läkt - betongpannor. Där hade plasten, som skulle få ev. inträngande snö att gå på utsidan av masoniten, varit slarvigt ditsatt. Har man bara plåt antar jag att det måste vara helt tätt vid nock och ventilationen får ske i gavlarna och takfot.
 
Huset är från 1960. Vet ju inte om det sett ut såhär sen alltid eller om det är nytt. Tänker att jag borde åtgärda det. Tänker att pudersnö letar sig in lättare än vatten men ändå. Om det nu läcker in från mellan nockplåt och takplåt vilket jag gissar, hur tätar jag på bästa sätt?

Angående plåttak, ska man inte ha ett innantak för att förhindra kondens? Räcker det med god ventilation?
 
Det har garanterar inte kommit in så mycket snö varje vinter sen 60-t hade vart rött skador då.

Om det nu skulle va så att det läcker in från mellan nockplåt och takplåt så är det ett nytt nockbandet/tätningsband som behövs även resten av taket borde ses över spik/skruv brukar ofta behövas byttas också.

Ja helst ska man ha någon typ av innantak men man måste inte och har det funkat sen 60-t så låt det va till taket bytts helt.
 
Nu har jag ingen bild på nock. men där ligger tre bräder åt varje håll. så mellan siste brädan och plåt kan jag ju pula in tätningen. Men säkert bäst att göra det utifrån, ta av nockplåten, täta, sätta tillbaka? Tänker att om jag pular in tätningen där jag kommer åt innefrån ligger ju snön på nockbräderna. Eller är det bättre än att det kommer in? Krypa runt på taket här i Kiruna är inget jag har lust med nu iaf.

Så: täta innefrån nu eller utifrån i vår?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.