T
Börjar bli lite stressad, har snö som hänger ut en bra bit från takkanten. När denna faller så faller den ner på balkongen. Då man inte vet ifall det bara är överhänget som faller ner eller även resterande snö på taket och då kommer väga en del så undrar vi ifall balkongen håller för detta?Är det någon som vet hur man kan ta bort denna snön på ett smidigt sätt?
 
  • snö.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det är inte säkert den håller, det kan bli åtskilliga hundra kg som brakar ner på en gång :(
Ett alternativ är att rigga upp stegar och skivor så att det bara hasar över räcket men kan vara farligt att gå under där nu..
 
D09
Skulle inte ens tagit risken att montera ned parabolen... Det där kommer när som helst...

En snabb åtgärd är iaf att lägg ut stöttor från väggen nedan så att ingen går längs husväggen nedan..

Kontakta sedan fastighetsägare / skötare....

men för att svara på din fråga...

Inte en aning vad en balkong håller för, eller hur mycket snö som finns på taket..

Ett alternativ skulle ju vara att lägga en grövre träskiva med stark lutning som får snön att "åka" vidare...


En spontan tanke... jag hade nog försökt smälta nedifrån och upp... prova med en hårtork eller värmepistol *ler stort* stå inte under bara alt damma av cykelhjälmen ; )
 
  • Gilla
Per Fredriksson
  • Laddar…
T
dkp09 skrev:
Skulle inte ens tagit risken att montera ned parabolen... Det där kommer när som helst...

En snabb åtgärd är iaf att lägg ut stöttor från väggen nedan så att ingen går längs husväggen nedan..

Kontakta sedan fastighetsägare / skötare....

men för att svara på din fråga...

Inte en aning vad en balkong håller för, eller hur mycket snö som finns på taket..

Ett alternativ skulle ju vara att lägga en grövre träskiva med stark lutning som får snön att "åka" vidare...


En spontan tanke... jag hade nog försökt smälta nedifrån och upp... prova med en hårtork eller värmepistol *ler stort* stå inte under bara alt damma av cykelhjälmen ; )
Det är balkong på en villa och inte lägenhet så det finns ingen fastighetsskötare.
Balkonggolvet är i betong och borde väl hålla eller?
Barnen har sitt rum i rummet under balkongen, bör vi flytta dem till annat rum?
 
Finns inget som säger att betong är starkare än trä, skulle tom säga att betonge kan vara känsligare för en stöt än trä men nog "tror" jag att det håller men det är ju inte samma sak som att veta...
Menar du att dom är under balkongen eller i rummet innanför? isf skulle jag inte stressa upp mig för det lär inte bli så att hela byggnaden rasar utan mer sannolikt att raset kan ge en spricka eller riva ner räcket tex.
Men nästa år försök att skotta eller förbereda ngt innan.

tinajade skrev:
Det är balkong på en villa och inte lägenhet så det finns ingen fastighetsskötare.
Balkonggolvet är i betong och borde väl hålla eller?
Barnen har sitt rum i rummet under balkongen, bör vi flytta dem till annat rum?
 
går det inte att ni sätter "stöttor", dvs balkar på balkong som går från husvägg snett mot balkongräcke o sedan kraftiga skivor därpå, så när snön rasar så blir det som ett sluttande tak från balkongen o glider neråt och mot marken? (om du hängde med på min förklaring? :S ) sedan sätta upp stege på andra gaveln, vid sidan om huset så ni får lite skydd när ni ska dra ner snön? så gjorde jag med stegen när ja skulle ta ner snö från hustaket. jag kollade var ja kunde huka mig när de rasade ner. utsätt er inte för risker bara. men om snön inte rasat än, så försök att sätt upp balkar från balkongens väggar (husväggen så det sluttar neråt där vid hängrännan) , sedan försöka sätta balkarnas ände på räcket på balkongen, o nån skiva eller annat där på, så snön glider ner. ha dörrn öppen så ni kan springa in fall de rasar när ni grejar. :D
 
T
Tossegubbe skrev:
Finns inget som säger att betong är starkare än trä, skulle tom säga att betonge kan vara känsligare för en stöt än trä men nog "tror" jag att det håller men det är ju inte samma sak som att veta...
Menar du att dom är under balkongen eller i rummet innanför? isf skulle jag inte stressa upp mig för det lär inte bli så att hela byggnaden rasar utan mer sannolikt att raset kan ge en spricka eller riva ner räcket tex.
Men nästa år försök att skotta eller förbereda ngt innan.
Barnen har sitt rum under balkongen innanför. Balkongen står alltså ut från husfasaden. Det var min svärfar som stressade upp oss igår och sa att barnen inte borde sova i sitt rum ifall balkongen rasar.
 
T
Kan brandkåren vara ett alternativ, vad kostar en utryckning från dem isåfall?
 
Njae inte brandkårens jobb och i vilket fall kan dom inte göra mer än du själv kan med en skylift.
Men som Yllva o jag skrev tidigare så vore ju ngn form av ruschkana över räcket det bästa men svårt i detta läget.
Alt 2 Åk till cramo och hyr nga stämp du kan sätta under balkongen ner i marken, typ betongvalvs-stämp, dom fixar lätt stöten från snöraset.

tinajade skrev:
Kan brandkåren vara ett alternativ, vad kostar en utryckning från dem isåfall?
 
tinajade! var inte oroliga för barnen. stressa inte upp er.... huset rasar inte! men gå inte där under. snön kommer att rasa ner förr eller senare. frågan är ju om balkongen klarar det. det vet ju inte vi här.... men för att undvika det kan ni sätta stöttor. är inte jobbigt, tar ngn timma kanske att greja med, men om ni har lite balkar hemma, och ngnskiva av ngt slag, så tycker jag absolut ni ska göra det vira fast balkändarna i balkongräcket med rep då.... jag hoppas du förstod på min beskrivning hur ni kan göra? ta hjälp av ngn om det verkar svårt. spring in till grannar om ni har några trevliga sådana och fråga lite snällt fall de kan hjälpa er. det är ju en tillfällig lösning iallafall..... och går rätt snabbt gjort. men få inte panik,,, är inte så farligt. det märks väl, höll jag på o säga om balkongen rasar. då kan det bli sprickor i väggen,,,, jag vet ju ej hur försäkringsbolag ställer sig till sådant, men har för mig att man som fastighetsägare skall förebygga skador. tex skotta undan snö etc... det här fixar ni! leta nu balkar o nån skiva o tassa ut på balkongen o greja med det....... lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.