Håller på och inreder övervåning i en 1 1/2 plans villa.

Övervåningen har snedtak med kattvind och där jag har inga taklister utan har spacklat skarpa kanter.

Mina frågor är hur man gör det snyggast vid målningen:

1, Ska man ha snobbrand som går ner en bit från snedtaket till väggen?
2. Väggar som möter varandra i innerhörn, ska jag ha snobbrand där också? Isf ska randen gå in på fondväggen eller tvärtom?

Eller har ni några andra förslag?
 
Dum fråga kanske, men vad är en snobbrand? Bild-Googlar man så ser man bara en massa bilder på båtar... :s
 
Snobbkant eller cigarettkant
Man stryker ner takfärgen ett stycke på väggen och stryker sedan väggfärgen så att det blir en cigaretts bredd kvar av väggen upp till takvinkeln. Dito görs vid tapetsering.

Snobbkant/Snobbrand eller cigarettkant
Man stryker ner takfärgen ett stycke på väggen och stryker sedan väggfärgen så att det blir en cigaretts bredd kvar av väggen upp till takvinkeln. Dito görs vid tapetsering.
 
Jag pratar av egen erfarenhet. Jag tror en anledning till att man använder rand är att det är lättare att få den rak. Själv gjorde jag det inte (i ett gammalt hus) mellan lutande tak och vägg, och ser nu var gång jag går o lägger mig att linjen ej är rak. Vill du vara säker, kör snobbrand (för sedan kommer du inte lägga märke till det)

Vg vägg är detta nog också en bra lösning, men har ingen erfarenhet här.
 
Spelar ingen större roll om du frågar vilket resultat som blir bäst. Använd "Fine-line" tejp och det är i princip omöjligt att inte få en snygg och spikrak kant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.