Hej!
Har idag rör som går runt mer eller mindre hela våtutrymmet i lilla badrummet från inkommande vattenledningar och in i toalettstolen. Jag skulle vilja sätta in en tvättmaskin i detta utrymme och skulle då behöva ha vatten till denna.

Är jag helt fel ute när jag bara vill kapa rören som går till toan, sätta på en T-koppling med en ballofixkoppling som leder till tvättmaskinen?
Kommer det påverka tvätten om jag går på toa och spolar eller är det såpass bra tryck i rören för att fungera ändå, eller är det nya rör till tvättmaskinen som gäller?
 
Beror på ditt vattentryck. Har du kommunalt så är det inga problem, oftast.
 
Om trycket sjunker lite tar det väl bara något längre tid för tvättmaskinen att få den vattenmängd den vill ha. Borde inte vara några problem om du har någorlunda normalt tryck och vattentillgång.
 
Vet ni vad försäkringsbolaget säger om denna lösningen? Sålänge den är fackmannamässigt utförd? Eller fackmän kanske inte skulle lösa det på detta sättet?

Jag har kommunalt så då borde kanske vattentrycket vara några större problems.
 
Bjolja skrev:
Vet ni vad försäkringsbolaget säger om denna lösningen? Sålänge den är fackmannamässigt utförd? Eller fackmän kanske inte skulle lösa det på detta sättet?
Nu är jag inte rörkrökare men jag tycker att lösningen låter fullständigt normal. Sen ska naturligtvis kopplingar hålla god kvalitet och monteras på fackmannamässigt sätt.

Jag tycker att detta verkar som ett utmärkt projekt för ett första hempuleri inom VVS-branschen. Eventuella dropp är lätta upptäcka och torde hamna på ett ofarligt ställe om nu utrymmet är ett väl utfört våtrum. Sen går det naturligtvis att klanta till allt så känner du dig inte bekväm med denna typ av arbete, lär det inte ta många minuter för en fackman.
 
Jag har gjort precis som du beskriver, för någon månad sen, inga problem alls att göra det själv. Rörpuleri är hyfsat enkelt och något man kan göra om man är normalt funtad och noggrann. Slarvar man och det springer läck efter en dag, med vattenskada som följd, kanske försäkringsbolaget nekar.
 
Jag har satt på en t-koppling på vattnet till toan och kopplat på vattnet till kylskåpet (som står på andra sidan väggen mot toan) enkelt arbete som är en bra början om man är ovan vid vvs jobb.

Förövrigt tror jag varenda människa som jag sagt detta till när dom frågat hur jag fick vatten till kylen dristat sig till skämtet:
"Du har väl inte kopplat till fel anslutning på toan va? höhöhö"
:)
 
Haha "De här iskuberna smakar konstigt"
 
Krilleman
Glöm inte stödhylsor bara!

I gamla badrum kan man råka på både rör som har löd-övergångar till WC och är målade vita (du ser inte om det är hårda rör eller mjuka pga lödningen). Och är det kromade rör du har så måste du använda stödhylsa! Så du gör absolut dig själv en tjänst genom att använda stödhylsor oavsett vilka rör du har i badrummet!

Sätt även en tappventil (tappkran) med backventil så följer du alla normer som finns! Tvättmaskin ska ha lätt åtkomlig avstängning! (precis som diskmaskinen - för övrig info)

Att göra rätt från början är alltid bäst!
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Om trycket sjunker lite tar det väl bara något längre tid för tvättmaskinen att få den vattenmängd den vill ha. Borde inte vara några problem om du har någorlunda normalt tryck och vattentillgång.
Om jag har förstått det rätt så jobbar de flesta tvättmaskiner med timer när de fyller. Med andra ord: Högt vattentryck -- mycket vatten, lågt vattentryck -- lite vatten. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
torke1 skrev:
Om jag har förstått det rätt så jobbar de flesta tvättmaskiner med timer när de fyller. Med andra ord: Högt vattentryck -- mycket vatten, lågt vattentryck -- lite vatten. Rätta mig gärna om jag har fel.
Ja du har fel då hela tvättmaskinskonceptet bygger på att du ska ha rätt mängd vatten. Ev kanske det finns gamla maskiner från förra årtusendet som var somnade beskrev.
 
Pannlampa skrev:
Jag har satt på en t-koppling på vattnet till toan och kopplat på vattnet till kylskåpet (som står på andra sidan väggen mot toan) enkelt arbete som är en bra början om man är ovan vid vvs jobb.

Förövrigt tror jag varenda människa som jag sagt detta till när dom frågat hur jag fick vatten till kylen dristat sig till skämtet:
"Du har väl inte kopplat till fel anslutning på toan va? höhöhö"
:)
OT:
Du har väl gul karamellfärg i isen som du har ställt fram innan du berättat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.