Håller på med badrumsrenovering och funderar på att gjuta ner några värmeelement rör eller prisolrör i betonggolvet så de inte blir för kallt. De skall sedan gå till en större handukstork istället för en vattenradiator och fungera som radiator i rummet som endast är knappa 5kvm.
Kan man sätta nån slags isolering på vattenrören "nedåt" då det är ca 0,5m betong så merparten av värmen går uppåt mot golvytan? Hur gjorde man förr? prisol kanske är bäst för att undvika skarvar? får ju inte bli för varmt heller, har mellan 40-52'C vattentemp i rören ut.
Man gjorde ju ofta detta förr och har så i hallen i källaren och där är det comfy att gå. Själva vattenrören till elementen är dragna så värmen delvis går ut i golvet.
hur blir det med skarvar i rören om man gjuter ner dom i betong i ett badrum? Måste de kanske vara tennade av en rörmockare ("inga skarvar").
Tilläggas kan att jag har bergvärme och kan leva med att en del värme försvinner in i plattan.
 
Vad vinner du på att använda prisolrör i stället för golvvärmeslang? Man brukar isolera nedåt med cellplast. Men om man inte bryr sig om ökad värmeförbrukning så går det utan isolering också. Det brukar dock varnas för att det kan uppträda fuktproblem i angränsande rum om man gör så.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Skippa prisolen, den är både dyrare och sämre.
Normalt sätter man en shuntgrupp till golvvärmen som ser till att du får ett lagom varmt golv och det minskar också dina förluster. 50 grader ut riskerar att ge dig ett golv som är för varmt att gå på. Jag kör ut max 35 grader och det ger lagom varma golv.

Läs på om omvänd fuktvandring innan du sätter igång.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Tänker det blir lättare med anslutningar osv till handukstork sen med prisolrör än plast slang, men det kanske funkar lika bra? Det är på andra våningen i huset så det är ingen jättekall platta på mark så problem med fukt i närliggande rum ser jag inte direkt som något problem.
 
Jo jag vet "riktig" golvvärme är ett helt eget system med shunt pump osv men det skippar vi här :D i källaren är det inte tokvarmt i golvet där rören går borde gå att anpassa isoleringen på rören i golvet så värme avgivandet blir "lagom" med 40-50'C
 
Jag har sett äldre golvvärmeslingor som är dragna med kopparrör och kopplade till radiator i rummet med strypventil.
 
Risken med för hög temperatur i rör/slang. Är att det kan skada klinkersgolv, plattor kan lossna. Tätskiktet åldras osv.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…

Bästa svaret

Det diskuterades något liknande på forat en gång. Då var idén att låta vattnet passera handdukstorken först och därefter golvslingan. Detta för att temperaturen på vattnet skulle sjunka en aning innan det gick in i golvslingan.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Jag har helt skippat shunten i badrum, hall & kök. Kör med golvvärmeslang. Har en framledning på 38 grader vid 0 ute, och tycker att det är först vid den temperaturen som golvet börjar kännas gött :)
Så det jag vill säga är att shunten kanske inte behövs, det kan bli bra i alla fall...
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Allt hänger ju på tempen i vattnet. men använder jag prisolrör får jag även lite isolerande plastlager, samt att man tar returen efter handukstorken så bör det bli ett bra robust okomplicerat system.(y)
 
K
Jag har gjutit in 8 mm rör i flytspackel på badrummet som jag kör samma vatten som i radiatorsystemet i. Det funkar bra. Har aldrig blivit för varmt. Tänker att den lilla diametern på rören ger ett lagom flöde i förhållande till vattentempen...
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Har man lågt flöde i slingan/högt delta-T så måste man tänka till hur man lägger den. Annars blir det kallare i ena änden av rummet än den andra...
 
En variant kan ju vara att göra de ingjutna bitarna "på riktigt". Om andan faller på i framtiden så kan man då använda den befintliga slingan och koppla in en shunt och pump.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag har gjutit in 8 mm rör i flytspackel på badrummet som jag kör samma vatten som i radiatorsystemet i. Det funkar bra. Har aldrig blivit för varmt. Tänker att den lilla diametern på rören ger ett lagom flöde i förhållande till vattentempen...
Körde du retur från en radiator eller direkt? Vilken temp har du på utvattnet? Många frågorblir det :D
 
Lutar åt att bila upp befintligt betonggolv där jag lägger ner returrör från handukstork där man går mest och sen fyller igen med flyt.
Kan man sätta tex 5mm frigolit i en stränk kanske 5cm bred under röret för isolering nedåt eller blir det en instabil konstruktin som sen spricker? Kanske måste vara frigolit över hela golvet då den är flexibel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.