Håller på och gör ordning källaren och ska sänka golvnivån för att få högre takhöjd men har tyvärr ett berg jag måste få bort. Är det någon som har erfarenhet av snigeldynamit för att spräcka upp berg i källargolvet?


Källargolv under renovering med upprivna träreglar och en hög med rödaktiga stenblock och grus på betongytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har använt snigeldynamit för att ta topparna av några stenar i en skogsväg. Fungerar bra men kräver många hål och så är själva snigeldynamiten otrevligt dyr.
 
A
Finns billigare att köpa och Polen. Det gjorde vi när jag skulle ta bort 10m3 berg.

Det är dock väldigt svårt att bara ta bort lite. Hålen måste vara 10x än bredden. Gärna 30-40mm borr, även om det kan gå med mindre.

Tror nästan att det blir billigare och bättre att hyra en motorkap och såga långa spår som du slår ur med en bilningshammare.

Hur mycket ska du sänka golvet?


Länk till snigeldynamit. Leverans till dörren https://www.dynacem.pl/se?gclid=EAIaIQobChMI5Kip-9z64wIVj9CyCh1iPA9VEAAYASAAEgJBlPD_BwE

Titta i deras beskrivning hur man gör rätt. Finns också ett galleri med bilder. Tex en källare https://www.dynacem.pl/se/bilder/003/stensprackning-snigeldynamit-dynacem-kallare
 
Redigerat av moderator:
Erik_Hansson skrev:
Finns billigare att köpa och Polen. Det gjorde vi när jag skulle ta bort 10m3 berg.

Det är dock väldigt svårt att bara ta bort lite. Hålen måste vara 10x än bredden. Gärna 30-40mm borr, även om det kan gå med mindre.

Tror nästan att det blir billigare och bättre att hyra en motorkap och såga långa spår som du slår ur med en bilningshammare.

Hur mycket ska du sänka golvet?

Från toppen på bergknallen ska jag ta bort ca 30 cm.

Länk till snigeldynamit. Leverans till dörren [länk]
 
Från toppen på bergknallen ska jag ner ca 30 cm
 
A
Hur har du tänkt komma åt närmast väggarna?

Ska du ner 30cm eller mer över en stor yta lär du behöva hyra en bergborr från Cramo. Det kommer inte gå att borra med vanliga verktyg.
 
Närmast väggen får det nog bli en stor vinkelslip med diamantklinga, ryker dock väldigt mycket.
 
A
Vi gjorde liknande och behövde ta bort vägarna för att kunna ta bort berg up till 50cm utanför pga att vi behövde lägga ner dränering.
 
  • Berggrund med borrade hål för dränering vid husgrund, stödben synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Struler
  • Laddar…
A
S Struler skrev:
Närmast väggen får det nog bli en stor vinkelslip med diamantklinga, ryker dock väldigt mycket.
Ja men man kommer ändå inte närmare än 5cm och typ 10cm djupt. Sen blir det 5cm till följd nästa 10cm osv.
 
Erik_Hansson skrev:
Ja men man kommer ändå inte närmare än 5cm och typ 10cm djupt. Sen blir det 5cm till följd nästa 10cm osv.
 
OK, tack för bra tips och råd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.