Bygga min nya köket och ett ram av furulist. Efter första spackling av glipar jag upptäcka att det spricka igen. Kanske Lister var inte 100% tor men hur ska jag göra så att det inte återkomma efter slutmålning?

IMG_1907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet att det är som att svära i kyrkan, men Plastic Padding brukar funka bra om inte materialet rör sig för mycket.
Tror till o med att alla mäns skräck Herr Timell föreslog det i nått av sina program men då var det en gammal dörr han höll på med tror jag om jag inte minns fel.
 
Tack så mycket. Hoppas du mena typ så en, och om det stämma kan jag läga det över snickerispackel då nästan allt är redan spacklad
8931929489438.jpg
 
Jag är ledsen att behöva säga det, men så som du skarvat där, om jag ser rätt, ändträ mot sidan, så finns det inget spackel i världen som inte spricker. Det undre stycket kommer röra sig på bredden (horisontellt i bilden) och det övre kommer röra sig lodrätt på bilden. Störst spricka på senvintern, minst spricka ungefär nu.

Möjligen att det går om du sågar ur så du får ett par mm glipa och sedan fyller med nån elastisk fog, typ MS-polymer, men det blir inte lika osynligt.
 
Tack igen så kanske skulle bytta dem lister och i så fall med vad? MDF? bara horizontala? Lima? Hur skulle ni göra?

P.S. Det är min lila projekt
IMG_1902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är dessvärre ingen expert men MDF rör sig ju mindre och framförallt lika mycket i alla riktningar, skulle troligen fungera om du limmade mha, plugg eller kex. Bäst är naturligtvis mdf utan skarv, men det blir kanske lite väl dyrt.

Tror att du får bättre svar om du flyttar denna tråd till forumdelen möbelsnickeri.
 
Jag har byggt ett kök på precis samma sätt fast med MDF och det blir lite sprickbildning även där. Dock är det inget man ser...
 
Tack Fredrik. Jag har set din kök, jätterfinn jobb !!! Du mena att efter målning och allt det syns inte så mycket? Vad bra. Fick höra att om man använda elastic plastic padding på dem områden det bli bättre då det spricka inte, ska testa. Har du limmat eller skruvat din MDF lister?
 
Jag tycker inte man ser det så mycket.. Jag har skjutit fast mina lister med dyckert med spikpistolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.