Jag försöker hitta information om maskiner från Serva men hittar väldigt lite. En google-sökning på "Serva snickerimaskiner" ger inte direkt ett kanonresultat ;)

Jag är ute efter maskiner för hobbysnickeri, enklare möbeltillverkning. Har tittat på maskiner ifrån Luna, Ejca, Hammer mf.l och har nu sprungit över ett set med servamaskiner. De är ca 30 år gamla och har använts av ett mindre snickeri.

Vad tror ni, är det nåt att satsa på?


serva.jpg
 
Serva är såvitt jag vet inget eget märke utan en brandning av andra märken, jag har exempelvis deras bandsåg som även kan hittas under namnet Metabo. Detta innebär att kvaliteten kan variera med hur lyckad maskinen som man utgått ifrån varit, min bandsåg är tyvärr inte helt problemfri.

Min bild av Serva är att det handlar om lite enklare maskiner där man tagit en del genvägar i designen. Ofta är det billigare material och lösningar, min bandsåg (BAS450) har exempelvis inte gjutjärnsbord vilket gör den billigare att tillverka men något mindre precis och robust.
 
  • Gilla
ohlinpeter
  • Laddar…
Efter mycket letande verkar det vara som du säger, en brandning, t.ex. av Elektra Beckum och Metabo. Vi kanske kan fastslå att de tillhör mellanskikt eller strax under. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.