Hej!

Har kommit över ett gäng maskiner och är sugen på att göra om garaget till ett litet hobby snickeri. Garaget är cirka 8x6m.

Maskinerna jag har är:
Rikthyvel
Planhyvel
Bordsfräs
Vertikalputs
Stämborr
Liten justersåg

Dem flesta är stora tunga gjutjärns pjäser så att ha dem på hjul kan nog bli svårt.
Är det någon som har inrett en liknande yta med likvärdiga maskiner? Hur valde ni att placera respektive maskin? Jag kommer troligtvis flytta runt maskinerna både 1 och 3 gånger. Men skulle vara intressant att se lösningar från någon med likvärdiga förutsättningar. / Elis

Flera tunga maskiner för träbearbetning, inklusive rikthyvel, planhyvel, bordsfräs och stämborr, står på lastpallar i ett garage med röd träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bomba
  • Laddar…
Du har åtminstone hittat maskiner i toppklass.

Fräsen ser ut att vara en SCM l'Invincibile T160 av den äldre versionen med oljesmord spindel. Tillverkad någonn gång kring 1968 eller -69 eller däromkring. Jag har en likadan.
Tätningen i botten på spindelhuset är en svag punkt men får du problem med att oljan läcker ut skall du säga till så får du hjälp att lösa det. Vi har löst det på min. Spindellagren är vinkelkontaktlager som kostar en hel del pengar så låt dem inte gå utan olja.
Sedan man väl får oljan att hållas i den är det en riktigt bra maskin

Rikthyveln liknar en Waco. I så fall är det en erkänt bra modell.

Stämborrmaskinen liknar Värnamo Mekaniska Verkstad och de brukar anses vara en av de bästa modellerna som finns.

Pelarborrmaskinen liknar en Arboga G2508. Jag har en likadan. En toppenbra maskin inom sina begränsningar.

Jag tror du blir tvungen att använda dörrarna och eventuellt luckor i väggarna för att mata in och ut längre arbetsstycken när utrymmet är sådär pass litet.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du har åtminstone hittat maskiner i toppklass.

Fräsen ser ut att vara en SCM l'Invincibile T160 av den äldre versionen med oljesmord spindel. Tillverkad någonn gång kring 1968 eller -69 eller däromkring. Jag har en likadan.
Tätningen i botten på spindelhuset är en svag punkt men får du problem med att oljan läcker ut skall du säga till så får du hjälp att lösa det. Vi har löst det på min. Spindellagren är vinkelkontaktlager som kostar en hel del pengar så låt dem inte gå utan olja.
Sedan man väl får oljan att hållas i den är det en riktigt bra maskin

Rikthyveln liknar en Waco. I så fall är det en erkänt bra modell.

Stämborrmaskinen liknar Värnamo Mekaniska Verkstad och de brukar anses vara en av de bästa modellerna som finns.

Pelarborrmaskinen liknar en Arboga G2508. Jag har en likadan. En toppenbra maskin inom sina begränsningar.

Jag tror du blir tvungen att använda dörrarna och eventuellt luckor i väggarna för att mata in och ut längre arbetsstycken när utrymmet är sådär pass litet.
Du har rätt om maskinerna, och dem
är kanon! Dem kommer alla från skola så finns bra historik också. Ska hålla kolla på oljan på fräsen. Hjälpte scm dig med det?

Annars är det en kölle dh 63 planhyvel och en bjärnum puts. Ska bli kul att få igång dem och börja snickra lite hemmavid.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Snåla inte in på utrymme för arbetsbänk(ar), det är nog det enskilt viktigaste i en verkstad.
Har du plant golv är nog hjul på maskinerna ändå en god ide, finns kraftiga maskinhjul/fötter på amazon för rimliga pengar.
 
  • Gilla
ElisBergeling
  • Laddar…
För hobby bruk säger du jag skulle behöva lägga många tusenlappar för såna maskiner, första utställning blir kanske alltid lite fel men finns bra tips på youtube.
Tex så skall jag bygga kombinerat arbetsbord med sk outfeed bord bakom min kombifräs/Justersåg för den står fortfarande kvar på en eu pall mit i verkstaden.
 
  • Gilla
ElisBergeling
  • Laddar…
ElisBergeling ElisBergeling skrev:
Du har rätt om maskinerna, och dem
är kanon! Dem kommer alla från skola så finns bra historik också. Ska hålla kolla på oljan på fräsen. Hjälpte scm dig med det?

Annars är det en kölle dh 63 planhyvel och en bjärnum puts. Ska bli kul att få igång dem och börja snickra lite hemmavid.
Den enda hjälpen jag fick från SCM var ett kort och argsint e-brev där det stor ungefär: Vi har inga ritningar kvar och konstruktören arbetar inte kvar så vad tror du att du skall få ut.

Deras kundservice och deras omsorg om gamla kunder och deras reservdelssortiment är på rent nordkoreansk nivå.
Lyckligtvis fick jag över internet kontakt med en karl i Oregon i USA som ungefär 10 år tidigare hade plockat sönder en likadan fräs och fotograferat delarna innan han skruvade ihop den igen. Med hjälp av hans foton lyckades vi rekonstruera det som fattades på min fräs. Någon tidigare ägare hade plockat sönder spindelpaketet och kastat bort vissa delar och monterat annat fel.
Min farbror som redan då hade omkring 65 års erfarenhet som mekaniker funderade ut hur vi kunde bygga om lagret och tätningen nedtill på spindeln. Vi bytte till ett tunnare lager och satte in en stefa under lagret. Blir det problem kan du meddela mig. Men vänta dig inte att få svar förrän i september. Jag far på arbetsresa på söndagen och är borta en månad eller två.
 
  • Gilla
ElisBergeling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.