Är jag helt galen som funderar på att ha en snickarverkstad på vinden?

Det jag vill ha är en liten snickarverkstad, ffa till för möbeltillverkning och allehanda renoveringsprojekt inkl husrenovering. Husrenoveringen flyttar dock mest runt mellan olika rum med portabla maskiner. Har även tyngre grejer som bandsåg, rikt, pelarborr etc.

Förutsättningar:
- 200 "outnyttjade" kvm kallvind. Håller ändå värmen rätt bra.
- Ett fristående rum på 5x5 finns uppbyggt med el dragen, inkl trefas, lätt isolerat. Järnkamin.
- Kattvindar vid sidan om detta rum som skulle kunna innehålla ex spånsugen och virke. Dörrar till dessa.
- Övrig golvyta, kanske kan vara virkesupplag, eller för maskiner som man inte använder så ofta?

Synd bara att det är på vinden. :( Problem som jag ser det:
- Ljud och vibrationer
- Släpa virke uppför två trappor
- Släpa de tyngre maskinerna upp för två trappor

Annars så finns ett uthus/flygel som skulle kunna gå att inredas, isoleras etc men det är massor med jobb och ligger långt fram i tiden eftersom det behövs bytas syllstockar, dras el etc. Alt bygga en ny isolerad utbyggnad till denna, ännu längre fram i tiden.

Vad tycker ni? Hur skulle ni tänka? Behöver lite input...
 
  • page6-1004-full.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Känner igen det där problemet. På landet har jag en verkstad på typ 30kvm i ett timrat magasin. Det är sommarverkstan såhär långt. Den är inte färdig, men har en del verktyg och fungerar för övrigt som verktygsförråd.

I lagårn, där ska det blir riktig snickarverkstad, och där står alla ickeportabla maskiner och mycket annat och väntar, men det är samma problem som för dig med flygeln, det är inget man fixar på en kafferast, lagårn behöver renoveras.

Återstod källaren som väl mest är ett krypin och som jag rapporterade ifrån i Möbelsnickeriforumet när jag skulle göra källardörr i julas... Problemen blir lite desamma som för dig. Släpa ner sakerna iofs. Svårt att få ner hela skivor 4'x8' där.
Ljudet däremot stannar i källaren. Känns trist att man inte kan börja med att inreda en verkstad och sen renovera.

Men det går inte att använda flygeln mer tillfälligt då?
 
Jag tror att det hela hänger på vad för typ av snickeri du har tänkt dig.

Släpandet i trappen är således det största bekymret. Vet av erfarenhet att renoverandet hemma tenderar att generera en hel del fula märken i vägger å hörn när långa/stora material skall flyttas in eller ut och man råkar "bumpa" i...

Men om det är dockhusmöbler du gör så är jag 100% positiv ;)
 
I
Du vinner en sak på att ha verkstaden på vinden i.s.f. i annan byggnad, och det är att du slipper gå ut i kylan för att komma in i den.

Mtrl. behöver inte tas upp genom trappan alls. Det kan du klara genom ett gavelfönster om du arrangerar en gammeldax kranbalk i nocken över och hissar upp grejorna med block och talja. Även ner.

Buller, vibrationer och damm går att lösa (eller acceptera) med olika metoder. Belastningen från stationära maskiner går oxå att ta hänsyn till och ställa dem över en bärande vägg under.

Lite OT:
När jag var barn var det en prästson som byggde en hel båt på vinden i en lada. För att få ut det färdiga bygget, revs gaveln och båten drogs ut på vedbodstaket och ner till mark. 'Sjösättningen' gick utan problem. De kom sen när båten skulle ner till stranden som låg flera kilometer från kyrkan. Transporten skedde med häst och vagn. Men i plurret kom den till slut utan en repa i mahognyn.

Så jag ser inga hinder för att du använder vinden till verkstad. Det gör en granne till oss också och han har både stationära maskiner (rikt- och planhyvel, borr, svarv, m.fl) och andra bullerkällor där uppe.

Lycka till!
_______________________
Byggaren
 
Det finns faktiskt en annan aspekt och den är viktig speciellt om du frågar den som städar resten av huset.Skämt å sido. Det spelar ingen roll hur tät dörr du har till verkstad det kommer att bli dammigt i resten av huset.

Och det är det luftburna dammet som ständigt kommer att cirkulera i boningshuset

Och det vill man ju inte ha

För övrigt så kan man väl ha en verkstad på övervåningen. Det har gått förr.

Mvh Pär H
 
Pär h har en mycket god poäng där. Har huset ventilation med självdrag lär du ha ett litet undertryck inne i boningsdelen och risken för att damm sugs in från vinden är rätt stor. Det borde iofs gå att lösa med undertryck i verkstan...
 
Tackar för alla synpunkter! Jag håller med, det är släpandet av material som troligtvis är det största problemet. Skivor använder jag inte så mycket förutom i renoveringen, men då ska de ju bäras till rätt rum i alla fall. Det kommer i vilket fall som helst bli allehanda märken på vägen upp, oavsett hur försiktig man är. Fönster finns, så visst går det att göra använda vinsch... det känns ju lite krångligt men är nog värt ett försök.

Hmm, damm. Tänkte inte så långt. Undertryck i verkstan är nog rätt metod, värma kommer jag ju behöva göra i alla fall.

Ja, det tål att tänkas på. Om inte annat står ju allt i princip färdigt så man kan ju alltid försöka! och sen släpa ner 200-kilos rikten igen. :)

Något annat jag missat?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Tackar för alla synpunkter! Jag håller med, det är släpandet av material som troligtvis är det största problemet. Skivor använder jag inte så mycket förutom i renoveringen, men då ska de ju bäras till rätt rum i alla fall. Det kommer i vilket fall som helst bli allehanda märken på vägen upp, oavsett hur försiktig man är. Fönster finns, så visst går det att göra använda vinsch... det känns ju lite krångligt men är nog värt ett försök.

...

Något annat jag missat?
Människan är av naturen lat (och odiciplinerad) - tanken att ha vinsch utanför fönstret kan verka bra på papper men kommer troligtvis inte att klara mötet med verkligheten :(

Skall man ha upp en "planka" på 2m. så kommer man inte att orka fixa och dona med vinsch utan sonika bära den genom huset "för den här gången"...

(ja, ja jag lovar att vara försiktig... *bump* faan...)
 
Läge att köpa ett verktyg till!

0840160006.jpg
 
robsarve skrev:
Läge att köpa ett verktyg till!

Jag tror att du kan hitta en massa bra motiv till att köpa detta verktyg, om det är någon som måste övertygas.
 
Satsa på ditt uthus/ flygel, om det är stort nog. Jag känner att du kommer att bli mycket trött på att ha vindsverkstad.
 
grävaren skrev:
Satsa på ditt uthus/ flygel, om det är stort nog. Jag känner att du kommer att bli mycket trött på att ha vindsverkstad.
Micke: Jo precis, *skraap* faaaan...

Jag tror det blir att testa, om någon knapp månad borde det vara dax för flytt. Sen blir det nog som du säger till slut grävarn, den hamnar där ute i uthuset till slut. :)
 
Inred vinden till ett karlspa:
Biljardbord, hemmabio salong (givetvis med biljettlucka och godisdisk) Öl provar rum, en scen för gogo dansare osv :D
 
Vad tusan ska han med hemmabio och biljardbord till, han har ju både rikthyvel och pelarborr!

Jag besökte ett snickeri i köpenhamn som låg på vinden i ett hus med runt 6 våningar och allt material m.m. vinschades upp från innergården. Snickeriet verkade vara åtminstånde 80 år gammalt och användes fortfarande så nog fungerar det...

Dammet behöver inte bli så stort problem med bra spånsug och tätningslister på dörrarna m.m. Däremot brukar ju vindar bli väldigt varma på somrarna så det blir kanske lite svettigt. Testa att ställa masknerna på gummiklotsar så blir det kanske lite mindre vibrationer och oljud från verkstaden, men något nattarbete blir nog inte aktuellt...

En variant kanske kan vara att inreda virkesförråd med möjlighet för materialuttag i uthuset för att kunna bära upp lagom stora bitar på vinden för vidare bearbetning?

Kan du bara få upp maskinerna på något vettigt sätt är det klart värt att testa några år innan uthuset är klart. Jag har "snott" två rum på bottenvåningen till verkstad tills vidare och det fungerar bra om man bara anpassar storleken på snickeriprojekten till verkstadens storlek.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.