Uterum i ett av uthusen på ca 20kvm som vi ska göra om till snickarverkstad. Just nu saknar det golv men är uppbyggt på ett sådant sätt att bjälklag skulle passa väldigt bra att bygga med bra ventilation under. Tanken är att ha ca 120mm isolering i golvet och ha det varm året runt med minst +5°. Tak och väggar isoleras i höst.

Just nu vill vi hålla budgeten låg och undrar hur man enklast och billigast lägger in ett stadigt golv. Ha tätare CC-mått och köra den grova råsponten?
 
Målad spånplatta fungerar också, gärna en 2K golvfärg

Protte
 
Vågar man sätta det ute i ett kallförråd. Nog för att ambitionen är att ha det varmt men jag tänkte ändå utgå ifrån att det kan vara kallt och fukten lär ju variera en del på vår/höst. Jag var inne på en spånplatta också men orolig att den ska påverkas av eventuella växlingar. Men jag kanske tänker fel?
 
Först ska du ha det varmt och sedan kallt, oavsett så håller spånplatta bara den inte blir blöt. Icke kondenserande tål den.

P
 
Okej, vi utgår från att golvet ska klara av att vara kallställt, så bygger jag med rätt förutsättningar :) Ursäkta mina lätt sinnesförvirrade inlägg.

Blött ska det i alla fall inte bli sånär som fukten från lite spilld färg och någon välkyld dryck dagar man är lite klumpig.
 
Jämförde lite och det blir billigare att lägga in Byggmax trägolv i uthuset/snickarbon än en golvspånskiva.
 
Chrissofsweden skrev:
Okej, vi utgår från att golvet ska klara av att vara kallställt, så bygger jag med rätt förutsättningar :) Ursäkta mina lätt sinnesförvirrade inlägg.

Blött ska det i alla fall inte bli sånär som fukten från lite spilld färg och någon välkyld dryck dagar man är lite klumpig.

Dagar man är lite klumpig av välkylda drycker bör man hålla sig ifrån snickerimaskiner.

Protte
 
Tror det du tänker på är ett ickeproblem.

#nykterist

:)
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Har i min bod 2 lager råspont 20mm som golv. Det är stabilt..
 
Chrissofsweden skrev:
Tror det du tänker på är ett ickeproblem.

#nykterist

:)
Man kan ju aldrig så noga veta.

P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.