Hej,

Vi håller på att göra om köket och anlitat en av kökstillverkaren rekomenderad hantverkare för att montera upp det. När de satte överskåpen så används någon slags skena som skruvas fast på väggen och skåpen hängs i den.

Jag och min bror (som är elektriker) hade fixat med all el, så alla dosor var helt öppna och synliga för inspektion. Alltså det här är så jävla sjukt så jag tror det knappt själv, men de hade skruvat i väggskenan precis mitt över en av kopplingsdosorna som förbinder bla helt horisontellta rör. Jag påtalade och undrade om de var säkra på att de inte skruvat i röret som är ett gammalt blyrör, men det var ingen fara, tills de skruvade ut en skruv då de skulle justera skenan, och JFB'n gick.

Tänkte väl att det var ju skit, men vi får väl tråda om biten till närmsta kopplingsdosa, men det sket sig för kablarna satt fast. Vi fick dra en utanpåliggande kabel till närmsta kopplingsdosa istället, var inte så långt och det kändes okay. När vi kopplade in den utanpåliggande kabeln så var den en sektion som fortfarande inte fick ström, och det berodde på att det fanns en gömd kopplingsdosa under ett lager gips, och det var därför FK'n "satt fast" när vi försökte dra ur dem. Så efter tre hål med hålsågen så var den identifierad och vi kunde lösa problemet.

Kopplingsdosan som skenan skruvats över, matas med ström från höger sida, har provisoriskt kopplat in lite lampor, etc men röret till vänster är fortfarande helt omatat. I natt fick jag en uppenbarelse, har dom borrat igenom det röret också? Med multimetern så har jag sumrat mellan blyröret i dosan och väggskenan, och de har kontakt. Har summrat mellan alla FK's och ingen verkar ha kontakt, inte heller har någon av FK'n kontakt med skena/rör, dock verkar vissa FK vara extremt tröga att dra i medans andra går lätt.

Det är ju ställt utom allt rimligt tvivel att de självklart har skruvat igenom röret till vänster också, men de verkar inte träffat en kabel, vad jag vet. Men det går ju inte riktigt veta.

Det här är något som jag skulle kunna irritera mig över resten av livet, mest för att det är ett potentellt livsfarligt fel.

Jag funderar på att köpa en isolationstestare, exempelvis denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/...provare/uni-t-ut501a-isolationsprovare-p48388 då jag tänker mig att jag skulle kunna isolationstesta denna del av anläggningen då den inte är inkopplad än. Ger den OK så behöver jag i alla fall inte vara rädd för att kåken brinner ner, men jag kan ju fortfarande inte tråda om om jag skulle vilja det vid senare tilfälle.

Eller ska jag bara snacka med snickaren och säga till karln att han kan ta ner överskåpen, feina ut gamla rör och ersätta med vp-slang, på hans bekostnad?

Jag blir bara så jävla matt då det känns helt uppenbart att man inte skruvar en jävla skena rätt upp och ner på en kopplingsdosa utan att kolla vart kablarna går, det måste väl vara punkt 1A att göra, eller?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vad säger din bror?
Han vet ju hur det ser ut och hur det är draget.
Låt honom kika på det.
Här inne finns visserligen kunniga elektriker och även kunniga icke yrkesmän.
Men vi är ju inte på plats och ser hur det ser ut.
Berätta hur det går.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Kan inte din bror som är elektriker ge dom svar du behöver?
 
Även en snickare/köksmontör borde känna till risken för elrör på den höjd som överskåp fästs i. Det låter som något deras ansvarsförsäkring bör täcka. Du har ju ingen aning om hur svårt ledarna är skadade så de behöver bytas tycker jag. Det torde också vara enklare och billigare än att köpa en isolationsmätare som ändå inte ger ett betryggande svar, även om ni blir tvungna att hugga lite i väggen.
 
  • Gilla
Slugge och 2 till
  • Laddar…
Tråkigt när det blir så, men säkert bara ett av 100000 exempel på genomskruvade rör. Finns hur många tavelskruvar som helst som är spänningssatta ute i stugorna också.
 
5
Men ring snickaren igen å be hen komma så du kan påvisa felen och ha med dig din bror som kan förklara.
Snickaren kanske behöver få se det med egna ögon igen.
Fel kan alla göra oavsett yrkeskår, sen får man rätta till felen efter sig oavsett hur dem uppkom.
 
  • Gilla
Je84 och 3 till
  • Laddar…
Oavsett att borra i rör eller inte, man får väl inte skruva en skena tvärs över en kopplingsdosa för den ska ju vara åtkomlig. Eller är det kanske så att kopplingdosan försvinner bakom överskåpen?
 
Vems är felet? Kanske snickarens, kanske ingens. Om det inte var uppenbart att där fanns elrör kan snickaren inte lastas. Däremot tycker jag du ska byta ledningarna oavsett då som Bo beskriver.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Visserligen borde snickaren ha stoppat arbetet när han ser att dosan kommer att täckas. Men det här framförallt en planeringsmiss. Dosan och rören borde ha flyttats innan snickaren ens kommer dit.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Låter som det är Ikea kök. Då finns ju plats bakom för att dra nytt utanpåliggande.
 
H hempularen skrev:
Visserligen borde snickaren ha stoppat arbetet när han ser att dosan kommer att täckas. Men det här framförallt en planeringsmiss. Dosan och rören borde ha flyttats innan snickaren ens kommer dit.
Rätt hade varit att släppa skenan, ta upp ett 70-hål och sen sätta doslock i skåpet, det hade liksom inte varit ett problem.
 
  • Gilla
StatusQuo och 1 till
  • Laddar…
S StatusQuo skrev:
de hade skruvat i väggskenan precis mitt över en av kopplingsdosorna
Tror inte jag fattat detta riktigt... Över som i rakt över en synlig dosa, så att dosan täcks av skenan? Nej du skojar...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tror inte jag fattat detta riktigt... Över som i rakt över en synlig dosa, så att dosan täcks av skenan? Nej du skojar...
Svar ja! Sen sågade han av skenan så kopplingsdosan åtminstone är åtkomstbar....
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Även en snickare/köksmontör borde känna till risken för elrör på den höjd som överskåp fästs i. Det låter som något deras ansvarsförsäkring bör täcka. Du har ju ingen aning om hur svårt ledarna är skadade så de behöver bytas tycker jag. Det torde också vara enklare och billigare än att köpa en isolationsmätare som ändå inte ger ett betryggande svar, även om ni blir tvungna att hugga lite i väggen.
Ja framförallt så är det ju bara att slänga ett getöga i dosan och se om det finns rör ut till höger och vänster, ganska vågat att bara dra en skena rätt över kan jag tycka!



M Myckling skrev:
Kan inte din bror som är elektriker ge dom svar du behöver?
Snackade med brorsan han tyckte jag skulle börja med att insolationsmäta FK'n mot röret och sen alla individuellt mot varandra. Men eftersom jag vet att skruven är igenom röret kan man ju undra om inte det ända rätta är att lägga nya rör ändå?

Jag skall snacka med snickarn i morgon, och var väl mest lite intresserad av om folk tyckte att det vara lika korkat som jag, och hur hårt man skall driva det, även om isolationsmätningen visar vara OK...
 
Dosan blir ju inte åtkomlig när skåpet kommit upp. Om skenan skulle gå rakt över dosan, så täcks dosan iallafall delvis av skåpets överdel, även om man sågar hål i baksidan av skåpet.

Dosan och ledningarna borde inte vara där alls om det skall sättas upp skåp. Och skenan måste ju sitta på den höjden. Därmed går det inte att undvika att skruv kommer in i röret, annat än om man flyttar röret.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.