Vet inte riktigt vart jag ska ställa denna fråga. Om jag har tomt och ett litet hus på 50km. Är det möjligt att bygga ut el. bygga ett litet hus/fritidshus för året runt boende på under miljonen, med platta och arbete? Kanske få det stomrest alt. snickarfärdigt och göra resten själva? VA finns vid tomtgräns men ej inkopplat. Förslag på prefabhus för billig penning? Är ute efter typ ett 1½planshus med lantlig torpkänsla. Inget stort vräkigt. Tomten är plan och lättbyggd.
 
Det beror väl på hur stort du tänkt bygga. Men om du bygger ett ganska litet hus, gör så gott som allt jobb själv och lägger ner mycket tid på att hitta billigt material och billiga lösningar, då kan det gå.
 
Bushman skrev:
Vet inte riktigt vart jag ska ställa denna fråga. Om jag har tomt och ett litet hus på 50km. Är det möjligt att bygga ut el. bygga ett litet hus/fritidshus för året runt boende på under miljonen, med platta och arbete? Kanske få det stomrest alt. snickarfärdigt och göra resten själva? VA finns vid tomtgräns men ej inkopplat. Förslag på prefabhus för billig penning? Är ute efter typ ett 1½planshus med lantlig torpkänsla. Inget stort vräkigt. Tomten är plan och lättbyggd.
Att resa ett ca 50 kvm stort hus på lättbyggd tomt under 1 milj, om man kan göra en del själv, bör nog gå.
Gör en noggrann kalkyl innan så du ser vad kostnaderna blir bara.

Själv bygger jag nu ett 45 kvm fritidshus på plint, på en sluttande tomt med morän (dvs rel lättbyggd tomt).

Min totalbudget ligger på 250 tkr, varav husbyggsatsen kommer att kosta ca 130 tkr

Dock kommer jag då göra allt själv, men om jag skulle lejt ut grundarbete samt resning så kanske det skulle tagit totalt 2-3 veckor, dvs ca 120-240 mh (säg 1-3 man). Vilket skulle inneburit en kostnad av ca 48 000 - 96 000 kr

Så totalt ungefär 350 -400 tkr stomrest mao. Då stomrest (mao innerväggar, snickerier, VA etc är kvar, men det tänkte jag ändå göra själv, och el har jag räknat in i min ursprungliga budget) på plintgrund, platta hade blivit ngt dyrare troligen.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.