Hej, har ett 1,5plans trähus sedan ett halvår tillbaka, byggt i början på 70talet som vi hunnit bygga ut ena kortsidan med hjälp av snickare. Allt är klart och "inflyttat". Jag installerade även FTX själv samtidigt. Vinden är tilläggsisolerad av tidigare ägare.

Jag har några frågor:
- Snickarna verkar inte ha monterat någon ångspärr i nya ytterväggen, utan det verkar enbart vara vindskydd (T-vind super) bakom panel. Är det ett faktiskt problem?
- De verkar också ha lagt in T-vind istället för plast i taket på andra våningen, kommentar på det mer än att det troligtvis inte är ok?
- Jag tror inte ytterväggen på vinden, alltså sista biten upp till nock, var isolerad tidigare (eller vad tror ni i ett sådant hus?), men det gjorde snickarna. De har inte installerat friskluftsventiler till vinden, vilket jag tror fanns på den sidan innan, det finns iaf på andra sidan. När jag precis var inne i kattvindarna såg jag att det verkar ha kommit vitmögel. Jag har inte varit uppe på vinden ännu eftersom den saknar lucka. Min gissning är att det beror på förändrat klimat och/eller sämre ventilation. Vad tror ni är främsta orsaken till möglet?

Jag förstår såklart att jag bör ta det med snickaren direkt, men skulle ändå vilja ha input om hur ni ser på ovanstående punkter. Är det katastrof, eller behöver det inte åtgärdas mer än anledningen till vitmöglet? Byggnationen tog hårt på familjen så vi är inte sugna på att låta dem riva ner allt igen för att göra om det.

Tack för input.
 
Varför tror du nu att de inte satt plastfolie innanför innerväggarna?
 
Därför att jag byter ut en fönsterbräda, och då ser jag inget spår av plast, däremot vindduken 45mm in från insidan. Kollade sedan lite gamla kort jag tog under byggets gång och ser inte någonstans att de använde plast. Med det sagt inte säkert att de inte gjorde det, eftersom under en tid under bygget bodde vi inte hemma och saknar vissa moment på bild. Samtidigt var jag inne i kattvinden och såg vitmöglet eftersom jag funderar på att göra om en del av den till del av sovrum. Då började jag fundera ännu mer på det, kom då på att titta genom att ta bort en av tilluftsventilerna i taket som råkade vara i den nya delen, då ser jag vindduk istället. Kollar ett till från gamla delen, då ser jag svart plast. Ev. kan jag kolla ytterligare genom att riva undan isoleringen på insidan kattvinden...
 
  • Nyligen avlägsnad fönsterbräda som avslöjar underliggande trä och isolering utan synlig plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har de satt vindduk i st f plastfilm utanför installationsutrymmet. Du får nog kolla upp med dem vad de gjort (eller inte gjort...) i fler delar av bygget. Har ni fullbetalat dem redan?
 
Hade du specat att du ville ha plastfolie då? Många kör ju utan i äldre hus.
 
Kan vara ångbroms, den ser likadant ut som utvändig vindduk
 
Ok, men om det är antingen vindduk eller ångduk, är det per automatik ett stort problem?

@para, kan du utveckla? Så det är Ok?
 
4 4väggarochtak skrev:
Ok, men om det är antingen vindduk eller ångduk, är det per automatik ett stort problem?

@para, kan du utveckla? Så det är Ok?
Det beror på huset i övrigt. Är övriga huset plastat så ska du ha det i utbyggnaden också men annars kvittar det.
 
Det är inte så att det är ett våtrum som ej skall ha ångspärr i yttervägg?
 
A
Nej, mot vardagsrum så inget våtrum.

resten av huset verkar ha originalplast från början på 70-talet. Den kanske inte är superbra iof. Svart och känns ganska tunn, ungefär som svarta plastsäckar, inte som ny blå som är tjockare och styv.

Det rör sig inte om jättemånga m2 kvadrat eftersom vi till stor del satte in stora fönster i den. Jag är inte jättesugen på att behöva ha hit dem igen och riva ner allt o bygga upp det igen... taket på ovanvåningen mot vinden är dock enklare att fixa för där ska jag ändå spackla om det så gör inte så mkt om jag behöver riva ner de skivorna.

men vad tror ni, blir det problem längre fram? Räcker det tror ni att bara försöka ta tag i vitmöglet på vind/kattvind? Hur isf?
 
Smillan1000 skrev:
Nej, mot vardagsrum så inget våtrum.
Det är ju ändå ett dåligt hantverk som bör åtgärdas av dem?
 
Den sitter ju på insidan isoleringen, så jag tror att det kan vara ångbroms, är det en vindduk som sitter där den gör så gör den ju ingen nytta.

Kolla på fakturan vad för något de använt och googla specifikationerna på det.
 
T-vind har ju både vindduk och ångbromsar. Det är sannolikt en ångbroms som är korrekt monterad på insidan. Har du rimlig isolering, dvs inte mer än kanske 150mm mineralull är detta fullt normalt. Oavsett spelar det knappast någon roll, det viktiga är att den är bra monterad och att det är tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.