Tips emottages taxamt!

Vi har precis fått vårt hus färdigbyggt och vi har ett par väggar som lutar utåt - nu talar vi om minst 2 cm, troligen mer. Detta i sin tur har gjort att mötande vägg inne i huset också lutar...

Huvudentreprenören har gjort ett dåligt jobb överlag och har över 100 anmärkningar att åtgärda. Felen är många stora och några få små. Än så länge ser det ut som om de faktiskt ska göra det också.

Men de lutande väggarna tänker de inte göra något åt - blir väl både för dyrt och krångligt.

Likadant är det med golven. De har i de flesta rum som en "bulle" mittpå golvet. Toleransnivån är väl överskriden. De bullar upp mellan 8mm och 1cm och i ett rum så är det en svacka istället om ca 1,5 cm.

Hur mycket i reda pengar ska man säga att man vill ha avdraget? Jag har läst en tråd i det här forumet om samma typ av problem - men för en nybörjare inom byggeriet så är det svårt att veta vad "ta i tills du skäms" betyder i pengar.

Behöver alltså er hjälp för att inte känna oss mer "lurade" i den här affären.


 
Vad är det för hus ni byggt, husleverantör?
 
Jarppan skrev:
Vad är det för hus ni byggt, husleverantör?
hoppas du få mer vatten på kvarnen Jarppan? ;) ;D

Alter ego
 
Ojjj ojjj...Reklamera hela skiten...nee skämt å sido...golven borde ju dom fixa till rätt snabbt/lätt...= riktig golvläggare...givetvis med lite pengar som plåster på såren...väggarna...svårt...det är ju inte så kul att riva ut ett nytt hus som man kanske tom bor i...där skulle jag ta många 10 tusentals kronor om jag skulle bo i det...
 
Alter_ego skrev:
hoppas du få mer vatten på kvarnen Jarppan?  ;) ;D

Alter ego
Vet inte om det behövs, har fått info om en hel del redan ;)
Men kan alltid vara intressant att veta :D

//Jarppan
 
Sly_fox skrev:
Tips emottages taxamt!

Vi har precis fått vårt hus färdigbyggt och vi har ett par väggar som lutar utåt - nu talar vi om minst 2 cm, troligen mer. Detta i sin tur har gjort att mötande vägg inne i huset också lutar...

Huvudentreprenören har gjort ett dåligt jobb överlag och har över 100 anmärkningar att åtgärda. Felen är många stora och några få små. Än så länge ser det ut som om de faktiskt ska göra det också.  

Men de lutande väggarna tänker de inte göra något åt - blir väl både för dyrt och krångligt.  

Likadant är det med golven. De har i de flesta rum som en "bulle" mittpå golvet. Toleransnivån är väl överskriden. De bullar upp mellan 8mm och 1cm och i ett rum så är det en svacka istället om ca 1,5 cm.  

Hur mycket i reda pengar ska man säga att man vill ha avdraget? Jag har läst en tråd i det här forumet om samma typ av problem - men för en nybörjare inom byggeriet så är det svårt att veta vad "ta i tills du skäms" betyder i pengar.

Behöver alltså er hjälp för att inte känna oss mer "lurade" i den här affären.  
Ge o ta info. Sly_fox.
Vilka är husleverantören?
Vilka är huvudentrepenör?
 
Tänk också på värdeminskningen som blir när du ev. ska sälja huset.
Du ska hålla inne med vad det kostar en annan hantverkare att åtgärda problemet.
 
Hemmakatten
Tycker verkligen inte att Sly_fox har någon skyldighet att berätta vem hustillverkaren respektive entreprenören är! Det gör man bara om man själv vill! Vitsen med forumet är att anonymt kunna både ge och få råd. Tycker tidigare inlägg i sin krävande ton känns olustiga.

Önskar jag kunde hjälpa dig Sly_fox, men tyvärr är detta inte mitt bord. Hoppas det finns andra här som kan bättre. Dock håller jag med Dragonlady om att hålla inne så mycket pengar som möjligt innan detta är utrett.
 
Hemmakatten
Jag tänkte faktiskt mest på att Sly_fox är ny på forumet och kanske inte vet hur han ska svara eftersom han fick flera frågor om just hustillverkare och entreprenör. Det jag reagerade på främst var uppmaningen om att "kom igen, ge och ta" och har man inte följt Jarppans tidigare inlägg så är det inte lätt att veta att han med nästan alla sina inlägg söker ytterligare argument mot Eksjöhus.

Ville nog bara poängtera att här får alla skriva frågor och man måste inte alls svara om man inte vill.

Håller med dig Pelle om att det är viktigt att ta reda på vem som verkligen har ansvaret för felen. Det är lätt att blanda ihop de olika begreppen med totalentreprenad, delentreprenad osv. Det gäller som sagt att ställa kraven till rätt företag.
 
Har för mig att jag läst att upp till 15 mm lutning på väggar accepteras vilket jag tycker är mycket. Engagera ytterligare en besiktningsman, jag hade krävt åtgärder till acceptebel nivå det är ju ändå ett nytt hus.
 
Hemmakatten skrev:
Ville nog bara poängtera att här får alla skriva frågor och man måste inte alls svara om man inte vill.
Det gäller väl mig med Hemmakatten eller hur....
Vad jag skriver är min sak och inte din.
Det vad jag har emot Eksjöhus är min sak, men du ska veta att det är fruktansvärt många som har råkat illa ut tack vare dom och jag vill lyfta upp detta till ytan så att inte flera ska hamna i samma sits.
Så det beror på från vilken sida du ser på problemet, är du nöjd med Eksjöhus av personliga skäl så är det din åsikt. Är du säljare för Eksjöhus så har du inget här att tillägga. Men jag är en av väldigt många missnöjda kunder hos dom så låt oss säga vårt...
Detta forum är ju en bra kanal för kommande husbyggare.

Jag tycker att Sly_fox ska slå på stora hammaren mot både Entrerenör och beroende om hustillverkaren har rekommenderat Entrepenörren så ska dom också granskas...
 
Först av allt - tack för alla svar

Visst är jag ny här i alla fall i forumet men jag har läst en hel del här sen jag "upptäckte" siten, ni har redan lärt mig en hel del ska ni veta. Jag (och många med mig) önskar väl bara att man inte hade behövt göra så dyrköpta erfarenheter.

Hemmakatten - vi anser att ansvaret är delat med tyngdpunkt på entreprenören, husleverantören har mycket riktigt rekommenderat honom å det varmaste. En ofta anlitad och välrenomerad entreprenör.

Problemet just nu är att få tag i en besiktningsman som vi känner att vi kan lita på. Han från Gar-bo godkände ju hela klabbet på slutbesiktningen trots alla felen och han förde inte in våra synpunkter heller i protokollet.

Vi ringde upp besiktningsman efter ca 2 veckor och han tyckte också att vi skulle göra en ny besiktning, gärna med honom som besiktningsman. Men fullt så dumma är vi inte. Jag har försökt "överallt" att få tag i en bra besiktningsman men det är som att trampa i lera - de är svåra att hitta speciellt som man vill göra en överbesiktning. Ska dock i eftermiddag kontakta en kille som jag fått namnet på så får vi se.

Jarppan - har läst dina inlägg och så här kan jag säga just nu - nej, det är inte Eksjöhus.

Någon frågade efter vad KA sa - ja, förutom alla problem med huset så har vi ju fått "leta" efter honom med ljus o lykta. Han har varit ute vid bygget - mig veterligen 1ggn... På förbesiktningen kom han "bara" 45 min för sent - vi var nästan klara då och på slutbesiktningen kom han inte alls... senare fick vi reda på att det var vi själva som skulle kalla honom till slutbesiktningen - trots att ingen hade informerat oss...

Några som helst intyg på mätningar och egenkontroller har vi inte heller fått.

Det som retar oss mycket är att vi (som faktiskt har helt andra jobb) har hyrt in/betalat bra för dessa tjänster och så blir det bara pannkaka av allt... när man inser att man i sin okunnighet faktiskt hade kunnat göra en hel del saker bättre själv - då känner man sig lurad.

Om det är någon som vet om/känner till en rättvis o bra besiktningsman i Sthlms området så vore vi taxama för tips!
 
Men...

Får de verkligen göra så här?? Behandla människor och dess pengar hur som helst. Jag blir mörkrädd när jag läser om vad Ni har gått igenom och ännu räddare blir jag när jag tänker på om Ni kommer att komma fram till en lösning.
Det rör sig o mycket pengar och jag skulle ta i med råge och lite till när det gäller skadestånd och när det gäller att få allt annat fixat.
Sly_fox tänk inte på att vara rädd för att du trampar någon på tåna,

Juni
 
Ja, vad ska man säga Juni - dom tror tydligen att dom kan göra hur som helst.

Varannan dag tror vi att det ska lösa sig - varannan har man bara lust att sälja och flytta!

Är just nu så f-nnad på byggteknikern på husföretaget som uppförde sig som om man vore dum i huvudet rent ut sagt. Ett samtal nu slutade med att han slängde på luren i örat på mig för att han inte fick som han ville... hur smart var det då?

Helst av allt vill de ju inte att vi ska begära en ombesiktning av hela huset men det är på gång - iallafall vad gäller konstruktion - golv och väggar.

Entreprenören hävdar att det i såfall ska gå som en garantibesiktning men det kan ju bara inte vara rätt - det här är ju sådant som de gjort fel från början - inte som har uppstått nu.

Rädd att trampa någon på tårna? Nej, inte jag - men det hade dom nog trott från början. Fast visst tar det energi - man ska ju inte bara orka på jobbet, hemmet, fritidssysselsättning, ungarnas sporter, laga o handla mat, vara social man ska dessutom plugga till bygg ing, snickare, elektriker och jurist (någonstans känner man att det kan bli för mycket ibland).

Nu höll jag på att glömma - KA också : )

 
Ett råd från en som själv byggt och också är riktigt rejält missnöjd med både husleverantör och den entreprenör de rekommenderat är att läsa igenom alla avtalstexter noga. Titta igenom dina avtal och ev. bilagor!

Läs sedan igenom ABS95 som jag förmodar att du också har som bilaga? Där finns allt beskrivet om besiktningar, vilka fel som DU får ta med och vad som ska vänta till garantibesiktningen om 2 år.

Jag blir upprörd när jag hör att inte någon informerat dig om att ALLT som du själv vill påpeka och ha in i besikningsprotokollet ska skrivas in! Det borde ligga i husleverantörens intresse istället för att slänga på luren, men vi fick iofs ingen hjälp heller.

Du ska göra en skriftlig sammanställning och skicka till din entreprenör inom (OBS!) 3 månader från godkännandedatum. För säkerhets skull bör du även faxa till en fax som ger mottagandekvitto samt skicka iväg kopior till husleverantören, kvalitetsansvarig och besiktningsman. Annars kan entreprenören, som i vårt fall, låtsas som om de ingenting hört inom 3 månader.

Sedan begär du en efterbesiktning och (inom tre månader?) särskild besiktning vilken, om fel finns kvar, blir på entreprenörens bekostnad. En sådan besiktning tar även med dina punkter, men bli inte besviken om besiktningsmannen säger att "si och så få millimeter är inget fel enligt byggnormen" för byggnormerna lämnar öppet för rätt stora avvikelser. Intressant är dock att du KAN ha skarpare skrivningar i ev. byggnadsbeskrivning i ditt avtal och det blir du själv som får sätta dig och läsa där. Det går inte att lita på att någon annan gör det åt dig.

Om det skulle vara så att besiktningsmannen inte tar med saker som är verkliga fel så blir det rejält krångligt för honom att förklara i efterhand eftersom du har en skriftlig lista på sånt som du vill ha utrett. Var heller inte rädd för att påpeka för besiktningsmannen när ett fel är fel enligt ditt avtals byggbeskrivning, visa upp den, osv. Ditt ärende kommer (i värsta fall) att sluta hos jurist och ju mer du lyckas få in i papper och protokoll desto smidigare framöver.

Släpp för allt i världen inte iväg mer pengar innan allt är klart! Jag tycker heller inte att man ska göra en ekonomisk uppgörelse på groparna i golvet om man inte är intresserad av att ha gropar. I första hand ska groparna avhjälpas.

Jag tycker precis som Jarppan att man gärna kan berätta vilka företag som är inblandade så att andra slipper drabbas, men om du väljer att göra det eller ej är din ensak förstås. Är det ett av de dyrare företagen så tycker jag man har betalat för att få saker gjorda på ett snyggt sätt.

Tydligen har de inte insett att internet ger konsumentmakt på ett helt nytt sätt. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.