Har satt in en ny diskbänk med en ny blandare. Var tvungen att förlänga rören för att koppla in blandaren. Återanvände de gamla bockade rören och förlängde dessa för att koppla till ballofixen.

Tyvärr blev kallvattenröret för kort och sitter inte i lika "fin" vinkel som varmvattenröret, se bild. Kan detta leda till några problem? Kan det påverka om jag någongång i framtiden får en läcka? Kan försäkringsbolaget hävda att det inte varit gjort korrekt?

Jag vill inte bocka något nytt rör men skulle det vara värt att använda en 90 graders koppling och använda två raka rör istället?
 
  • Nyligen installerad diskbänk med rörkopplingar, varav kallvattenröret har ojämn vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funktionellt spelar det ingen roll om det är som det är idag, det är bara det estetiska som är lidande.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
ullet
En helt annan sak, har du använt en duschslang for att koppla in diskmaskinen, eller vad är det för slang till vänster?
 
Ja den där slangen såg ju inte helt rätt ut, är det duschslang så byt ut den omedelbart. Såna slangar är inte gjorda för att stå emot nåt högre tryck kan jag tro.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Funktionellt spelar det ingen roll om det är som det är idag, det är bara det estetiska som är lidande.
Tack, skönt att det inre påverkar funktion :). Får fundera om det estetiska stör mig tillräckligt för att göra om och sätta in en 90 graders-koppling istället.
 
ullet ullet skrev:
En helt annan sak, har du använt en duschslang for att koppla in diskmaskinen, eller vad är det för slang till vänster?
Det är mycket riktigt en duschslang men den går inte till diskmaskinen. Den går till ett separat duschmunstycke (hålet för det inte upptaget i diskbänken ännu). Diskmaskinen är inte inkopplad ännu.
 
M mlkjhr skrev:
Ja den där slangen såg ju inte helt rätt ut, är det duschslang så byt ut den omedelbart. Såna slangar är inte gjorda för att stå emot nåt högre tryck kan jag tro.
Vi köpte med ett separat duschmunstycke till blandaren. Det är den slangen som syns på bilden.
 
M Mbergs skrev:
Tack, skönt att det inre påverkar funktion :). Får fundera om det estetiska stör mig tillräckligt för att göra om och sätta in en 90 graders-koppling istället.
Bocka två nya rör istället så att du får bort bägge horisontella rakskarvarna.
Ju färre skarvar ju mindre risk för läckage.
 
M Mbergs skrev:
Vi köpte med ett separat duschmunstycke till blandaren. Det är den slangen som syns på bilden.
Då är det lugnt. ☺
 
W
I det här fallet är det nog större risk för läckage om TS börjar rota för mycket.

Var nöjd med det där hafsverket eller ring ett proffs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.