Hej. Jag är säkert inte först med en sådan fråga men jag har fått hjälp av en firma med att lägga klinker på golvet i tvättstugan. Tyvärr sitter platorna snett mot ALLA väggar i rummet.
Ingen av sidorna följer väggen. Vet inte vad som skall göras i det fallet? Skulle man inte följa åtminstone en vägg ?
Klinkergolv i tvättstuga med plattor som inte är raka mot väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klinkergolv med sneda plattor mot väggarna i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klinkergolv med mönster som ligger snett i förhållande till väggarna i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är ett oförlåtande mönster du har valt. Om rummets väggar är sneda och inte linjerar med varandra så brukar man dela upp det så det blir lika ojämnt på alla sidor. Om man lägger plattorna jämns med ena vägen så kanske det blir toksnett på andra sidan
 
  • Gilla
Härryda2015 och 4 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående. Det ser faktiskt ut som att golvläggaren gjort vad han kan för att det ska se så bra ut som det går, dvs dela upp felet på flera väggar i stället för att en vägg får ta hela smällen.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar fråga innan jag lägger var hur och vilken typ av inredning som kunden ska ha, ska det tex vara möbler efter en vägg så kan man lägga allt snett ditåt
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
dmydmi dmydmi skrev:
Hej. Jag är säkert inte först med en sådan fråga men jag har fått hjälp av en firma med att lägga klinker på golvet i tvättstugan. Tyvärr sitter platorna snett mot ALLA väggar i rummet.
Ingen av sidorna följer väggen. Vet inte vad som skall göras i det fallet? Skulle man inte följa åtminstone en vägg ?
[bild] [bild] [bild]
En golvövergång med två olika klinkermönster separerad av en trälist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskel mellan två rum med olika golv; mönstrad klinker och terrakottafärgade plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat golv med dekorativa klinkerplattor i ett mönster av bruna och svarta blommor mot ljus bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har lagt view från ingångar. På den ena bilden ses hur går golvet snett om jag tittar på det från ett annat rum.
 
  • Vattenpass på snedställt kakelgolv som visar ojämnhet med flyttkartong i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag tycker är konstigt är att det ser ut att vara fel åt samma håll överallt.
Jag köper helt och hållet att man försöker jämna ut felet genom att sätta lite snett överallt. Men i det här fallet skulle allting se bättre ut om man bara vred golvet lite moturs.
 
Ser ut som om det är flera öppningar / ytor som hänger ihop?
Jag brukar utgå från en yttervägg och från den som vinklar man in 90 grader, skulle tro att det blir mer exakt än när en snickare sätter upp en innervägg... på golvet så gör nån mm på 2m stor skillnad när man lägger klinker, en innervägg kan fela 1cm utan att man märker det.

Är rummet som ett parallogram så får man mäta ut centrum i båda ändarna och vinkla in eller ta centrum i ena änden och samma mått från väggen i andra ( beroende på möbler osv)
 
Svårt fall det här. Om man tittar på första bilden med trälisten utlagd, så ser man att det är snett mot dörröppningen. Om man hade följt vinkeln mot dörren, så hade det inte sett klokt ut mot vänstra väggen.
Är inte lätt att trolla bort ett snedbyggt rum med det mönstret.

Sen ser det ut som att underlaget är ojämnt. Har de flytsplacklat under plattorna?
 
dmydmi dmydmi skrev:
Hej. Jag är säkert inte först med en sådan fråga men jag har fått hjälp av en firma med att lägga klinker på golvet i tvättstugan. Tyvärr sitter platorna snett mot ALLA väggar i rummet.
Ingen av sidorna följer väggen. Vet inte vad som skall göras i det fallet? Skulle man inte följa åtminstone en vägg ?
[bild] [bild] [bild]
Jag har lagt en planlösning på tvättstugan.
De började lägga kakel från mitten av rummet och tanken kanske var bra.
Till slut blivit det snett i mitten och runt kanterna. Skulle köpa rak kakel i mitten med snett kanterna.
Handritad planlösning för en tvättstuga med måttangivelser på varje vägg och utstickande delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Tvättstuga med mönstrat kakelgolv, vit tvättmaskin och torktumlare till vänster, vita väggar och taklampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med asymmetriskt lagt kakelgolv, vit tvättmaskin, torktumlare och öppen dörr till angränsande rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kaklad duschhörna med mönstrad klinkergolv som synes lätt snett lagd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt kakelgolv i tvättstuga med synlig ojämnhet där bitar möts, vit tvättmaskin och del av brun dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.