Här kommer en kanske knepig fråga som antagligen dessutom ligger i del forumdel :)

Lång historia kort: Hus från -35, veranda på fundament, trappa med 10 steg ned till trädgårdsgång. Fundament och trappa delvis bortbilade och nygjutna i betong.

Fundamentet försökte vi göra så vinkelrätt mot huset som vi kunde. Nu försöker jag göra trappan vinkelrätt ut från fundamentet. Problemet är då att den kommer ner lite lite snett mot trädgårdsgången (stenlagd, kalksten).

Här kommer nu frågan: Vilket ser bäst ut, att hus/fundament/trappa är linjerade med varandra och att trappan ser sned ut nedifrån gången eller att man försöker anpassa trappan lite efter gången, med risk för att den ser sned ut i förhållande till verandan med fundament?

Tilläggas kan att även innan vi började riva kunde man se att trappa och gång inte linjerade helt. "Problemet" har alltså funnits sedan 1935 :) Och ja, jag är fullt medveten om att de flesta inte kommer att se det om man inte påpekar det. Det går dessutom egentligen inte att göra så mycket åt trappans riktning av diverse orsaker, men jag ställer fråga ändå.

Storleksordning på snedhet är att om man följer stenläggningen 20 meter från trappan så får man flytta sig 1,5 meter i sidled för att se rakt in i trappan.

Några tankar?
 
Några bilder?
 
Ja, bra där! Som vanligt ser man ju allt i sitt eget lilla huvud och tänker inte på att andra kan ha svårt att skapa sig en bild av det. Slänger upp ett par när jag kommit till datorn :)

Har dock mätt som en blå och får det till att fundament är vinkelrätt mot huset. Då ser det nog knepigt ut att inte försöka få trappan vinkelrät mot fundament. Det är ju liksom en enhet. Trädgården är en egen "varelse" :D
 
Lite bilder. Alla är på tidigare konstruktion, innan vi började riva. Som synes uppifrån balkongen pekar trappan lite lätt åt vänster sett från huset, gången lite lätt åt höger och sedan nedre grusgången lite åt vänster igen.

Sett nerifrån trappan i trädgården ser man på trappräcket att det inte pekar helt rakt mot en.

Framifrån huset ser det nästan helt bra ut. Det är svårt att veta om trappan blir ytterligare lite sned i kommande utförande. Det är så svårt att se och mäta på gjutformen. Det är nog också så att jag inte har så mycket val pga stenkista inne i gjutformen (från gamla trappan), plats för armering etc. Det får nog helt enkelt bli som det blir :D
_MG_1200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
_MG_1202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
_MG_1248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk er att ni står framför huset och tittar mot det. Då pekar trappan lite åt höger. Den högra väggen på gjutformen går inte att flytta längre in åt vänster pga sten och berg. En variant skulle vara att flytta ut den vänstra väggen typ 5 cm. Trappan skulle då breddas lite neråt och man maskerar lite av snedheten. Vad tros om detta alternativ? Eller är det bättre att bara låta den vara jämnbred och se lite sned ut i förhållande till gången?
 
Är det bara jag som inte ser var det lutar. Ser iofs bara översta bilen av någon anledning.
Ser bara ut som om öppningen nederst på trappan är bredare än den in på verandan.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
OK, skumt med bilderna men på den första bilden ser man faktiskt inte att trappan pekar lite snett. Ett gott tecken, då kanske det inte blir så illa med den nya heller ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.