Hej!

Jag är ny på forumet men läser ofta här. Det är så att jag flyttat in i ett ikanobostad-hus på en av malmös mer trafikerade leder och mina fönster håller inte tätt utan allt ljud läcker in. Jag bor på 6:e våningen (längst upp) och har snedtaksfönster som snurrar kring mitten. Hade en hantverkare över idag som försökte täta dem men det hjälpte knappt, jag misstänker att det är en dålig design av fönstret.

Som ni ser på bilderna så tätar den övre delen bara med en milimetertunn gummilist som inte är fäst mot något. Detta gör att när fönstret stängs så böjer sig gummilusten och skapar en glipa. Mina köksfönster har inte alls detta problem då gummilisten tätar mot fönsterkarmen.

Finns det något man kan göra eller är det bara och acceptera läget? Har kontaktat ikano igen men det verkar ju som om hela fönsterkarmen är av en dålig konstruktion för just ljuddämpning. Förstår inte riktigt varför man valde denna typ av fönster när det ligger en stor bilväg/tågstation framför fönstren.

Erik
 
  • Snedtaksfönster på 6:e våningen med utsikt över trafikerad led och problematisk tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snedtaksfönster sett inifrån med fokus på milimetertunn gummilist som inte sluter tätt vid stängning, vilket orsakar ljudläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snedtakfönster med öppen glipa och tunn gummilist som inte tätar effektivt mot ljud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okpol är en Polsk tillverkare av Takfönster och det är svårt att veta hur dom står sig mot till exempel Velux som är de enda jag haft möjlighet att jobba med.
Det jag reagerar på är att dom har kontinuerlig ventilation enligt deras dokumentation:
"Air inlet
Ventilation in a loft space is a primary factor in determining comfort of living. Proper ventilation ensures balanced in-flow of fresh air, should work quietly and not require constant control. The best solution to maintain a clean, fresh environment
in the attic space is the use of air inlets in roof windows. OKPOL NEO AIR allows a flow of fresh air when windows are closed."


Kan det vara så att ljudet som kommer in i själva verket är en konsekvens av en konstant öppen "ventilation" kallad Neo Air?

Vad gäller Velux takfönster så kan man helt sonika stänga ventilationen som finns bakom grepplisten tillika handtaget.
 
slacker skrev:
Okpol är en Polsk tillverkare av Takfönster och det är svårt att veta hur dom står sig mot till exempel Velux som är de enda jag haft möjlighet att jobba med.
Tycker iofs att vårt Velux också släpper in mer ljud än man kan önska av ett stängt fönster
 
Slacker:

Jag har FTX ventilation med intag och utsug i taket så fönstren ska inte släppa in vare sig luft eller ljud. Jag har ett fönster med en ventil på på deras fönster men det är inte mot bilvägen (mot baksidan av huset.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.