Jag håller på att bygga badrum och har ett par funderingar kring tak och tätskikt.
Badrummet ligger på andravåningen och det är snedtak ovanför badkaret. Snedtaket skall inte kaklas utan skall gå ihop med taket. Jag har tänkt att väva taket med microväv satt med vävlim och vill göra så även på snedtaket. Taket spacklas med remsa och våtrumsspackel.
Har tänkt måla med våtrumsgrund och sedan 40 glans plastfärg. Är det tvunget med tätskikt på snedtaket? Tätskikt blir väl inte så snygg yta om man målar på det?
Kaklet på de raka väggarna skall sluta en eller två plattor från tak, hur gör man med tätskikt, slutar i höjd med plattorna? Bör även denna yta vävas?

Tacksam för svar!
 
Du behöver inte ha tätskikt på de ytor som inte ska kaklas, inte heller i snedtaket. Se till att färgen och tätskiktet överlappar varandra bara (och dra en latexfog i skivskarvarna), det gör alltså inget om det blir lite färg under en bit av de översta plattorna.

De behöver egentligen inte väva någonstans, det räcker med gips med remsa och våtrumsspackel. Men det skadar ju inte, särskilt inte i övergångar mellan snedtak och tak, respektive snedtak och vägg.
 
Ok! tack för snabbt svar!
Vill väva atket för att undvika sprickbildningar... Har lite dålig erfarehet av detta.
Nästa problem:
Golvbrunnarna är nya men inte fastskruvade i bjälklaget. Det har faststöd under och ligger precis i höjd med golvgips (limmat på 22 spån) golvgipset ligger under flänsen på brunnarna. Eftersom det inte är ett alternativ att lägga om golvet tänkte jag limma brunnarna med antingen smältlim, sättlim eller boardfix samt skruva dem i golvgipset med tunna skruv. Detta i kombination med tätskiktet borde väl fixera brunnarna tillräckligt?

Synpunkter? Andra lösningar?
 
Är det åtminstone uppreglat runt hålet för brunnen?
 
Nja, golvbrunnarna är placerad invid golvbjälkarna, 65x220. Inga kortlingar. under golvbrunn uppbyggt med 22x70 samt OSB.
 
Jag hade tveklöst rivit upp och gjort om. Detta är en av de vanligaste orsaken till problem i våtrum på träbjälklag, och dessutom är det så uppenbart fel och branschreglerna är så tydliga på den här punkten att jag inte tror att försäkringsbolag vill ersätta skador som uppkommer till följd av detta.

Du kan ju öppna upp tillräckligt för att kunna kortla mellan bjälkarna, montera brunnen korrekt och sedan lägga tillbaka golvspån så att alla skarvar sker över stöd. Sedan flytspackling, vilket du ju ändå behöver göra för att bygga fall.
 
Ok... Inget kul besked.
Är problemet att golvbrunnen inte sitter fast eller att det inte är kortlat? Är det hållfastheten i spånet invid brunnen som blir otillräcklig?
 
Det är framför att att brunnen inte sitter fast tillräckligt, men det kan även orsaka för mycket svikt i spånet beroende på regelavstånd och andra omständigheter. Men enbart det förstnämnda räcker för att man ska göra om tycker jag.
 
Är inte golvbrunnens fastsättning beroende på vilket golvamaterial man skall ha efteråt. Att den skall sitta stumt när det skall läggas klinkers är ju förståligt, men är det exakt samma regler för plastmatta?
 
K
Gäller även vid plastmatta
 
jag har också svedtak och valde pappremsa + väv av samma skäl.

Om du gör som du beskriver med taket så bör du se upp med dubbla tätskickt:
Kollade med en fukt/mögelexpert och så länge diffusionstätheten faller inifrån och ut så är det OK.
Våtrumsgrundfärg/täckfärg blir tätare än förhydringspapp, så detta är OK. Det kan vara en anna femma om du har plastfolie.

Du behöver inte limma utan kan sätta Microliten direkt i grundfärgen. Ett lager grund, på med väven, sedan ett lager grund över. Allt i ett svep vått i vått.

Flera jag talade med hänvisade till att Miroliten inte är OK i badrum. Detta gäller dock inte taket, där kravet inte är VTätt utan endast VAvvisande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.