Hej!

Ska bygga ett varmförråd i form av två sjöbodar som ansluter mot varandra. Har lite funderingar kring anslutningen av tak. Jag lägger ingen plast, kommer hålla ca 10 grader invändigt på vintern.

Takavvattning
Har tänkt ansluta taken (råsponten mot varandra) sen lägga en trekantslist eller liknande i botten med lite svag lutning bakåt. Där ovanpå ränndalsplåt som då leder vattnet bak till stupränna. Borde fungera?

Luftspalt, alt 1
  1. Har tänkt lägga vindavvisning ovanpå takstol, klämma fast med en 45x45 på vilken jag lägger råspont.
  2. Isolera snedtaket så det är öppet inne, inget undertak
  3. Borra hål i råsponten i varje fack och sätta ventilationsbeslag vid nock så luften kan cirkulera från takfot till nock
Problemet är att jag inte får in någon luft nerifrån takfot på de två sidor tak som ansluter mot varandra. Räcker detta ändå, de två luftspalterna har ju förbindelse med varandra där de möts?

Luftspalt, alt 2
Bygga ett undertak, isolera och sätta ventilation på gaveln så att hela kattvinden ventileras. Tänker det blir bättre cirkulation jmf med alt 1? Men jag har fortfarande inte något insug vid takfot för snedtaken som möter varandra.

Hoppas det finns någon bra lösning!
Tack på förhand
 
  • Skiss av två anslutande sjöbodstak med råspont, trekantslist och ränndalsplåt för avvattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har tänt med hängrännan? Den måste lite lite, För varje meter så ska den luta ca 1-2?
Vet inte hur stort tak det gäller men det brukar vara så att du måste ha flera hängrännor och stuprör som leder bort vatten.
Rent spontant känns inte detta som bra ide. både du ska något och fästa det på och det ska luta också.
 
Hängrännor kommer på ”fria” takytor. De två snedtak som möts får som jag beskriver en ränndalsplåt som leder vattnet till stuprör på baksida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.