Ska bygga vedbod, 6 x 4 meter stor.
På båda långsidor vill jag ha det helöppet så att man kan lasta in från ena sidan och plocka ut det torraste på andra. Problemet blir nu att få det hela stabilt eftersom det i praktiken inte går att sätta in snedsträvor som skulle göra in- och utplock av vedträn jobbigt. Såg någn variant där man satt kryss i överkant men undrar hur mycket nytta dessa kryss egentligen gör för stabiliteten. Hjälper det? I kortsidorna blir det snedsträvor men de hjälper ju inte till på långsidorna.
Eller hur ska jag göra?
 
  • vedbod.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur menar du i överkant? I överkant på långsidorna? Så länge du inte vill ha öppet hela vägen upp till takfoten/hammarbandet, utan kan tänka dig att dra ner strävorna en liten bit så hjälper det till.
 
Gör du enligt din skiss så fungerar det. Se bara till att fästa mycket stadigt i hamamrbandet och sträcka strävorna ordentligt
 
OK, tack!
Men hur fäster man extra stadigt?
Något speciellt sätt som brukar bli stadigare än annat?
Och måste jag ha samma konstruktion på baksidan som ju också ska vara öppen, eller räcker med att ha den på framsidan?
Balsidan kommer att vara lägre och med en sådan konstruktion kommer entréhöjden bli lite snål om jag måste ha kryss upptill.
 
Jag har inte funderat allt för djupt men om du helkotlar baksidan med tex en stående infälld 2X6 direkt under hammarbandet bör det bli hyffsat stumt. I synnerhet om du gör stolparna av tex 2 ihopspikade 45X95.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.