Vägglängd: 3600 mm
Vägghöjd: 2500 mm
Panel: Liggande
Väggbeklädnad inne: Liggande råspont
Infälld 45*145 i överkant

Behöver jag snedsträvor?

Mvh

Jonas
 
Nej.
Allt material kommer tillsammans att ge samma stabilitet.
 
Jag skulle definitivt snedstagat på något sätt. Förslagsvis med metallband uppspänt bakom panelen på insidan. Eftersom metallband bara ger stöd i en riktning (drag) så behöver du sätta ett kors.

Det som @Janus82 skriver stämmer definitivt inte. En sådan konstruktion får inte alls samma stabilitet som en konstruktion med snedsträvor eller skivmaterial, det är en stor skillnad t.o.m. Därmed inte sagt att det inte skulle fungera ändå, men snedstag är definitivt att föredra.
 
  • Gilla
AndreasAndersson87 och 1 till
  • Laddar…
Bowser
Är det en vägg ståendes helt ensam för sig själv så snedsträvor absolut (metallband som föreslogs ovan).

Är det fyra identiska väggar ihopsatta till en byggnad, med takstolar,råspont och papp/pannor så är snedsträvor overkill (men inte alls dåligt).
Så beror på helheten skulle jag säga.
 
Bowser Bowser skrev:
Är det en vägg ståendes helt ensam för sig själv så snedsträvor absolut (metallband som föreslogs ovan).

Är det fyra identiska väggar ihopsatta till en byggnad, med takstolar,råspont och papp/pannor så är snedsträvor overkill (men inte alls dåligt).
Så beror på helheten skulle jag säga.
Det är en komplett byggnad, med fyra väggar, tak och golv.
 
Bowser
Under uppbyggnadsfasen är det dock viktigt att tillfälligt snedsträva med nånting du har liggandes.. typ en panelbräda eller dylikt tills åtminstonde ytterpanelen är på plats.
 
Den aktuella konstruktionen är inte stabil utan bör helst ha någon form av förstyvnad, diagonaler, band eller skivor. Behovet av detta blir större om huset ligger på ett utsatt ställe, t.ex. på Öckerö, där vindlaster är ett reellt problem. Gamla hus med plankstomme hade sällan diagonaler eller skivor i väggarna, men var stabila ändå genom en omfattande skråspikning i sponten med mycket grova spik, knappast ett alternativ i det här fallet.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Den aktuella konstruktionen är inte stabil utan bör helst ha någon form av förstyvnad, diagonaler, band eller skivor. Behovet av detta blir större om huset ligger på ett utsatt ställe, t.ex. på Öckerö, där vindlaster är ett reellt problem. Gamla hus med plankstomme hade sällan diagonaler eller skivor i väggarna, men var stabila ändå genom en omfattande skråspikning i sponten med mycket grova spik, knappast ett alternativ i det här fallet.
Då blir det snedsträvor. Blir det bra med 28*70 infällda i regelstommen? Räcker det att sträva från högerkant, eller behövs det från två håll? Räcker det att sträva över två eller tre fack? Spelar det någon roll om jag strävar på utsidan eller insidan?
 
28x70 går bra om du monterar dem på högkant, annars föreslår jag 45x70. Med så korta vägglängder räcker det att sträva ett fack per sida. Samla strävorna till två hörn och låt dem där få motsatta riktningar.
L Lilak skrev:
Spelar det någon roll om jag strävar på utsidan eller insidan?
Nej, men det bästa resultatet uppstår om strävorna är infällda i regelstommen.
 
Bowser
Hmmm där ser man.. kunde ge mig tusan att liggande råspont på insidan samt panel på utsidan gav tillräcklig styvhet i konstruktionen likvärdig skivbeklädnad.
Är råspont så mkt sämre än säg osb?
 
Bowser Bowser skrev:
Är råspont så mkt sämre än säg osb?
Ja, om du inte skruvar råspontsbrädorna i varandra, men det är svårt med så tunna brädor.
 
Bowser
Nyfiken följdfråga.. i detta fallet var det liggande ytterpanel.. om man istället kör stående panel med säg 28x70 som spikläkt tvärs över regelstommen, blir det tillräcklig styvhet? Iofs blir det väl kanske 5 plankor på den vägghöjden.. men alltid nåt.
 
För att få någon styvhet mot vindlaster behövs det antingen skivor av något slag eller snedsträvor. Det går helt enkelt inte att åstadkomma an styv konstruktion med virke i 90 graders vinkel mot varandra.

Därför är litet äldre resvirkeshus från före skivornas tid i allmänhet snedbrädade på utsidan bakom brädslåningen (som somliga kallas fasadpanel).
Hus av stående timmer är i allmänhet dymlade för att få samma skivverkan.

Bandjärn tror jag inte på som strävor. Vi strävade ett skjul på det viset en gång och bandjärnen slaknar i varmväder så pass mycket att de inte gör den nyttan som de borde.
 
Det går att sätt råsponten på insidan på snedden, lutandes då strävar det väldigt bra.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det går att sätt råsponten på insidan på snedden, lutandes då strävar det väldigt bra.

Protte
Haha! Ja, grymt bra! Men inte särskilt snyggt eller enkelt att få dit!

Jag tolkade det som att råspont skulle bli ytskikt på insidan!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.