Hej!

Altanen byggde jag förra året och nu är det dags för staketet. Grunden byggdes med egna gjutna plintar 120cm under marknivå. Från plintarna är det 95x95 via balkskor.

Så just nu är det en altan och 95x95-stolpar med ca 120-130 centimeters mellanrum.

Jag har fått tämligen lösa instruktioner för hur staketet ska se ut mer än att det ska vara vertikalt staket med kvadratiska ribbor som ska vara snedställda. Med snedställda menar jag att de ska vara vertikala, lodrätta, men de ska vridas 12,5% så det blir spetsen ut.

Jag tänkte att kör man klassiska 45x45 så kan man ha färre och glesare. Upptill eventuellt 45x95 där jag hyvlar ner kanten så den blir rundad och behaglig att hålla i. Nertill 45x70 för att täcka kanten som sticker ut när 45 är snedställt.

Hur fäster man lättast in staketet i stolparna? Hur låser man dem? Sätter en kortare täckbräda upptill under räcket för att samtidigt kunna dra in en skruv rakt in i staketribborna för att låsa fast dem?
Jag har sökt efter inspirationsbilder men hittar ingenting.

Mycket text. Om det är otydligt ska jag försöka dra en första skiss på hur tanken går.
 
  • Gilla
FreddeA
  • Laddar…
Vad menas med "… vridas 12,5 % …" ?

Är det samma som 45º ?
 
fahlis skrev:
Vad menas med "… vridas 12,5 % …" ?

Är det samma som 45º ?
Hehe, inte helt lätt att tyda. Tänk dig en vertikal, lodrätt, ribba. Den "platta" sidan på regeln är monterad utåt, som ett vanligt staket.
Vrider man ett kvarts varv, 25%, så hamnar en ny platt sida utåt och inga förändringar uppstår. Vrider man ribban bara ett halvt kvarts varv, dvs 12,5% så hamnar istället istället den kantiga sidan av regeln utåt.
 
byggahus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
14682659046481815281767.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här skulle jag nog gjort.
 
Överliggaren skruvas underifrån och är där för att gömma skruvarna till ribborna.
Den nedre är lutad utåt dels gör vattenavrinning och även för att motverka att spjälorna kan snurra.
 
Tack!

Finns det en tanke med dubbla brädor upptill? Är det att fästa in ribborna och sedan dölja dem med en överliggare?
 
Jo, det var tanken. Är glad amatör men det är så jag skulle gjort.
 
Då staketet är färdigbyggt, monterat och målat är det min plikt att avsluta den tråd jag påbörjat.

Utgångsläget. Precis som jag skrev i första inlägget, en platt altan med uppstickande 95x95.
Nybyggd trätrall, terrass, altan vid hus, stolpar utan geländer, grön dörr, gräsmatta, vitt fönster, utemöbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Min skiss jag hade i huvudet. Den fick modifieras lite då min tanke var att montera de vertikala reglarna rakt upp i handliggaren och sedan låsa fast dem med en mindre täckbräda undertill.
Man fick visst absolut inte skruva i handliggaren ovanifrån. Inte ens om man spacklar igen hålen efter sig :surprised:
Ritning av staket med måttspecifikationer, inskrifter och skalaangivelse på slitet papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En prototyp. En vanlig 21x70 bräda upp till där jag fäster ribborna med dubbla skruvar (för att de skall låsas fast och inte vridas). Handliggaren, räcket, kommer sedan att fästas underifrån.
Träräcke på uteplattform, dag med solsken, skugga på marken, grönt gräs, vit husvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målning in progress...
Trädgård med gräs, olackerade trästaketsegment står upprätt, solig dag, häckar, träd och bil synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg och material som används för att bygga ett vitt trädgårdsstaket, inklusive en fogsvans, en vattenpass och en handöverfräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att kapa en 95x95-stolpe med ett rakt snitt med en fogsvans var faktiskt mycket lättare än jag trodde. Dock krävs lite förarbete som sågen kan vila lite på.

Handöverfräs och hemmagjord mall för tillverkning av stolphatt i trä på vit bordyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lånade en kompis gamla handöverfräs. Det fungerade alldeles utmärkt att fräsa till sina egna stolphattar och en handöverfräs/överhandsfräs har åkt upp på inköpslistan. (y)

Nybyggt och målat vitt trädgårdsstaket med stolphatt syns på en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolphatten monterad.

Nymålat vitt staket med vertikala spjälor och stolphattar på en träaltan utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tadaa. Staketet färdigt.

Nybyggt vitt staket på en träaltan med skuggor av träd, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första bilden. Fast nu med staket.
 
  • Gilla
roffebråbackatibro och 25 till
  • Laddar…
Riktigt, riktigt snyggt!

Jag tar in och inspireras...! Får se hur jag ska göra. Hade inte tänkt stolphattar utan en överliggare som möts/skarvas ovanpå stolparna, men detta såg ju fantastiskt ut. Har ju dessvärre redan kapat dem i höjd... Får fundera ett par varv!

Vad använde du för färg när du måla det vita virket?

Hur målade du de impregnerade stolparna?
 
Blomqvist78 skrev:
Riktigt, riktigt snyggt!

Jag tar in och inspireras...! Får se hur jag ska göra. Hade inte tänkt stolphattar utan en överliggare som möts/skarvas ovanpå stolparna, men detta såg ju fantastiskt ut. Har ju dessvärre redan kapat dem i höjd... Får fundera ett par varv!

Vad använde du för färg när du måla det vita virket?

Hur målade du de impregnerade stolparna?
Tack!
Jag hade fasadfärg över från när jag målade huset förra året så jag använde den färgen till staketet och stolparna.
Det är vanlig akrylatfärg från Alcro (Alcro Bestå). Handliggaren målade jag dock med fönsterfärg (den är hårdare).

Jag ringde in till färgbutiken och ville bara dubbelkolla att de också tyckte det var en bra idé. Jag pratade där med en äldre herre som var ovanligt uppriktig och lagom munter.
Han sa att han inte tycker man ska måla staket överhuvudtaget eftersom allt bara spricker och resultatet blir verkligen inte bra. Jag frågade om man kunde ta fasadfärg på staketet och fönsterfärg på överliggaren och han svarade att jag kunde göra det om jag nu hade färg hemma eftersom den är gratis... det är bara onödigt att köpa ny färg när det ändå inte kommer bli bra.. :D

Jag ringde nån vecka senare för att få en NCS-kod och pratade då med en annan mer positiv person... Han sa att precis som jag gjort skall man ta hårdare fönsterfärg på handliggaren, och undertill går det bra med vilket som...
Ska jag måla tryckimpregnerat ska det ha överlevt minst en vinter i utemiljö.. Därefter spelar det ingen roll vilken färg man använder bara man grundar ordentligt.
 
Ok!

Hur fäster du underliggaren mot stolparna? Har du bara skråat eller är det nån finess som inte syns?
 
Blomqvist78 skrev:
Ok!

Hur fäster du underliggaren mot stolparna? Har du bara skråat eller är det nån finess som inte syns?
Mellanrummet mellan altan och staket är 45mm. Undertill har jag fäst staketet med 40mm vinkeljärn... Så de är väl synliga om man böjer sig ner men vet man inte om dem tänker man inte på det... Och har inte en aning men valde vinkeljärn undertill istället för skråa för jag inbillar mig att det sitter bättre då.

Har småbarn och då vill jag gärna att det ska vara stabilt. Att staketet inte bara ska vara prydnad utan att de faktiskt ska få klättra och hänga på det hur mycket de vill...

Jag och sambon har testat att sitta på det och det svajade inget när vi satt på det (87 kg + X kg = 149kg)
 
Precis som jag tänkte! Det måste klara klättrande barn och då kändes skråande darrigt.

Ålrajt -tack för hjälpen! Jag ska härma ditt bygge så mycket jag klarar av, även om jag nog inte kommer prestera så snofsiga stolphattar som du!
 
Enkelt men elegant måste jag säga. Bra jobbat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.