Langbein
Vi vill ju dela altanen med ett fast tak och en markis. För att följa det brutna taket föreslog snickarn att taket och markisen ska ha samma. Istället för fall framåt ska taket luta emot gaveln och även markisen ska monteras snett, det har jag aldrig sett och undrade om det kan fungera bra. Bra att få ut vattnet åt rätt håll men kommer nog att se ovanligt ut om det fungerar, har du sett det?
 
Hmmm..... :-/, antagligen fattar jag inte alls hur det ska se ut, du har ingen skiss på det där med att taket lutar mot gaveln och att markisen också lutar ditåt :-/, som det ser ut för min inre syn när jag försöker tänka mig det så, tjaaa.... så skulle jag själv inte vilja ha det ;)

Men antagligen måste ju min bild av konstruktionen vara dåligt överensstämmande med ritningen, för så tokigt som det ser ut när jag försöker föreställa mig det, så kan ju bara inte en van snickare ha föreslagit hela lösningen, det är nog min fantasi som är bristfällig, visa gärna en skiss ;) :)

MVH//Christina.
 
Langbein
Jag blev också osäker på vad han menade och frågade flera ggr, satte händerna i vinkel för att visa. Tänk dig en vanlig 1½-planare, eller som vår en tvåplanare med vanlig vinklat tak ^, på gaveln har man en altan, det vanliga är ju då att man kan vinkla ett altantak brutet så ^, men nu ska ví ha halva som markis och tänkte luta det som vanligt neråt framåt, men snickarn vill ha ^även för den halva som markisen ska ha.

Går det att fatta eller ska jag rita ???
 
Du menar så att den fasta delen av taket är ena halvan( \ ) av ett (tänkt) sadeltak och markisen den andra halvan ( / ) av sadeltaket ??
Så när markisen är inrullad så ser man bara "halva" ( \ ) sadeltaket och med markisen i utfällt läge så ska det föreställa ett helt ( ^ ) sadeltak, är det rätt uppfattat??

MVH//Christina.
 
Annaman skrev:
Går det att fatta eller ska jag rita ???
Rita gärna för med dessa vinklar och snedstreck blir man snurrig. ::) :-/ ???
 
Langbein
byggimpert skrev:
Du menar så att den fasta delen av taket är ena halvan( \ ) av ett (tänkt) sadeltak och markisen den andra halvan ( / ) av sadeltaket ??
Så när markisen är inrullad så ser man bara "halva" ( \ ) sadeltaket och med markisen i utfällt läge så ska det föreställa ett helt ( ^ ) sadeltak, är det rätt uppfattat??

MVH//Christina.
Du har rätt men jag är inte säkert på att det kallas sadeltak :p
 
Langbein
Immobil skrev:
Rita gärna för med dessa vinklar och snedstreck blir man snurrig. ::) :-/ ???
Ja rita hurdå, scanna eller i paint ???
 
Annaman skrev:
Du har rätt men jag är inte säkert på att det kallas sadeltak :p
Ja.... detta var iaf. vad jag menade med sadeltak ("uppochnervänt" V) fast kanske inte så kraftig lutning, har jag fortfarande fattat rätt, eller...... ;) :)

MVH//Christina.
gl50-160.jpg
*EDIT* Fast liknelsen med sadeltaket gällde ju bara med markisen i utfällt läge.
Enbart den fasta takdelen (dvs. "halva sadeltaket") skulle jag isf. kalla pulpettak, om jag nu fattat rätt vill säga ;)
 
Langbein
ja sadeltak hade vi innan på vår äldre kåk, ser ut som en sadel, med en knix på var sida på vägen ner ::)
 
Annaman skrev:
ja sadeltak hade vi innan på vår äldre kåk, ser ut som en sadel, med en knix på var sida på vägen ner
Fast då kallas det Mansardtak :)

MVH//Christina.

*EDIT* För att vi inte nu ska behöva avhandla alla takformer i jakten på ditt altantak+ markis, så lägger jag in denna länk http://www.byggahus.se/bygga/tak_form.htm, om vi är överens om terminologin ;) så kanske detektivarbetet med hur ditt tak ska se ut, samt åt vilket håll den där markisen eg. ska luta, går bra även utan ritning/scanning :)

Är det alltså ett sadeltak (uppochnervänt V, utan knix) som din altan ska se ut att ha när du fäller ut markisen??
 
Langbein
Ja :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.