Ska snedsåga 2 lister. Har tyvärr ingen kapsåg. Finns något tricks att klara 45graders snedsågning med vanlig såg?
 
En geringslåda kanske? Finns att köpa eller så bygger du en egen lätt.
 
Många vinkelhakar har ett anslag även i 45 grader. Rita och såga

Protte
 
Många fogsvansar har ju 90 och 45 grader mellan handtag och sågblad
Inget som är super bra men kan funka till mindre jobb
 
Mjukfog ;)
 
Mattias_Eson skrev:
Mjukfog ;)
Den kan du väl inte såga med ?:D
Den används ju bara i nödfall om man misslyckas totalt med sågningen.;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hehe ja men om man inte har tillgång till en kap/gersåg eller vet hur man sågar en list för hand i 45° så tror jag nog att mjukfogen kan hjälpa att fixa till resultatet :) i synnerhet med en fogsvans utan gerlåda.

Jag har alltid med mig lite mjukfog och trälim när jag listar (mjukfog för spikskallar och trälim för hörnen) och då och då får man allt smeta in geret lite också när smygarna inte står i vinkel (eller man har bråttom)

Men skulle jag jobba hemma hos mig själv skulle jag lägga några minuter extra på sågningen för att få till det. Men inte såga med fogsvans :p
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Fick lära mig ett trick med golvsockel när jag var ung som jag fortfarande använder.
den första listen kapas rakt och monteras stumt in i hörnet. På ovansidan av listen som ansluter sågar man en ger på känn några mm ner. Sedan vänder man listen och sågar underifrån nästan igenom. Med en lätt knyck bryter man av och får då en rakt kapad list med en liten gerkuliss som petar ut i änden.

Sedan lägger jag listen mot den som redan sitter monterad och skär ut en flisa efter gerkulissen. Nu är det bara att spika fast den och det ser ut som ett perfekt gerat hörn. Sättet har den fördelen att geren inte börjar glipa när listerna torkar. Med lite övning går det fortare än att springa fram och tilbaka till gersågen.

Nödvändiga verktyg: Japansåg, vinkelhake och Staleykniv.

mvh Findus
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.