Jag har en B&D cd601 cirkelsåg med en Wolfcraft styrskena FKS 115.

Jag ska nu kapa en limträskiva som är 200mm bred. För att var säker på att få ett vinkelrätt snitt, så kapar jag då av en ände för att få en referens att mäta från

Jag gör dock inte så att jag ritar en linje där snittet ska va och sedan sätter dit styrskenan.
Jag sätter en vinkelhake mot långsidan av arbetsstycket och sedan skjuter jag styrskenan mot vinkelhaken. Styrskenans "baksida" ligger då vinkelrätt mot träskivan.

Tanken är att jag ska få ut ett mått på hur långt det är mellan baksidan på styrskenan och såg snittet.
T.e.x. om ovansagda mått är 200mm och jag ska ha kapat en 500mm lång bit, att jag då från motsatt sida till styrskenans baksida mäter ut 300mm.

Dock är mitt bekymmer att jag alltid sågar snett. Jag får inte ett vinkelrätt snitt.

Frågan jag ställer är kort. Hur ska jag göra för att få det rakt ?
 
Är vinkelhaken i 90 grader?

/Kent
 
Kan inte svara på det.
Men oavsett det, så mäter jag med samma vinkelhake och från samma långsida (det är en obearbetad sida ). Är det en rät vinkel (kanske) på ena sidan styrskena så borde resultatet bli lika rätt (eller fel) på andra sidan där sågsnittet löper. Eller har jag fel ?
 
jag tycker det känns som du krånglar till det.

En bra vinkelhake o dra ett streck över limträbalken

Antar att skenan o sågen inte riktigt passar ihop så du får väl sätta sågen på skenan o syfta in med ögonen var snittet ska börja, ta bort sågen, markera var skenan ligger i början, vinkelhake, dra streck där kanten ska vara på skenan...

Lägg skenan på plats o såga.

Krånglet blir nog främst att hålla den långa skenan rak.

Jisus vad glad jag är som har en kap/gersåg....
 
Ett enkelt sätt att kolla så vinkelhaken är rätt är att lägga den mot något rakt och dra ett streck, vänd sen på den och se om linjen blir likadan.
Blir den inte det så är det nåt fel ;)
 
I så fall kan jag säga att vinkelhaken är rätt för jag pratade precis med farsan och han hade kontrollerat att det inte var något fel där.

Oavsett om jag syftar in eller "krånglar till det" så är det så att det blir snett.
 
Aldrig testat en sån där skena men en rak träbit och två skruvtvingar fungerar alltid :)
Dra det snett i skenan eller sitter den dåligt fast?
 
Den sitter ordentligt fast och jag har justerat spelet till ett minimum.

Och ja en träbit eller en rätskena med 2 tvingar funkar bra i de flest fall, men inte nu.
Tvingarna är nämligen i vägen för sågmotorn.
 
Beror på hur bred träbit man har ;)
Är det en spånskiva eller nåt bör det gå oavsett.
Men nu är ju inte detta ditt problem iofs.
Hur stort fel är det vi pratar om förresten?
 
twoedge skrev:
Den sitter ordentligt fast och jag har justerat spelet till ett minimum.

Och ja en träbit eller en rätskena med 2 tvingar funkar bra i de flest fall, men inte nu.
Tvingarna är nämligen i vägen för sågmotorn.
Bredare bräda? Och tvingarna med handtaget nedåt om det går. Kanske kan du höja snittet något så att motorn kommer högre upp?
 
Va dum jag känner mej. Jag använde mej förr av en aluminiumrätskena men jag tänkte inte på att vända tvingarna.

Brädbiten är i detta fall 200mm bred och felet är 1mm. Jag vet att det inte är mycket, men det kommer att påverka övriga delar samt att det gnager lite i bakhuvudet över att det inte blir rätt.
 
hur vet du att det är fel?
vad blir fel? mätning eller sågning?
varför blir det fel?
1mm är mindre än 0,3graders fel och är större fel en vad en bra vinkelhake ska prestera
 
Jag vet att det blir fel p.g.a. att jag sätter styrskenan vinkelrätt mot brädbiten.
Jag vet att det blir fel p.g.a. när jag kontrollerar sågsnittet så är det inte vinkelrätt.

Så troligen är det sågningen som blir fel. Styrskenan är ju lika bred överallt annars hade det glappat eller kärvat.

Varför det blir fel? Ja hade jag vetat det hade jag inte behövt fråga här.
 
Om sågen inte glappar på skenan så kan det vara så att klingan är slö. Då kan sågen dra snett åt något håll.
 
Menar du att sågsnittet inte blir parallellt med skenan.

Man kan inte alltid lita på att skivor är i vinkel

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.