Jag såg på Götenehus visningshus att panelen inte var snedsågad i nederkant. Då jag frågade vår säljare om det sa han att det inte behövdes då det fanns någon form av ”spår” på baksidan som skulle göra att vattnet rann av. Kan det fungera?
 
W
Jag kanske bara aldrig har hört talas om denna nya typen av sågad bräda men jag tror så här (har dock kanske fel). Vad har spåren på baksidan för nytta det är ju längst fram på brädan som det ska droppa av från inte en bit in (hur djupa nu spåren är) för då kommer vattnet garanterat att sugas in i den biten fram till spåren med röta som följd. Spåren kan väll vara sådanna som sågas i massiva golv för att den inte ska slå sig så mycket, har dock inte varit med om att man gör så på fasad bräder om de nu inte är av riktig skit kvalitet och blir som korkskruvar utan dessa spår men då e det ju lika bra att köpa riktig panel istället. Är Götenehus en bra tillverkare eller e det en budget tillverkare som gör lite pissig hus?
 
Joffa skrev:
Jag såg på Götenehus visningshus att panelen inte var snedsågad i nederkant. Då jag frågade vår säljare om det sa han att det inte behövdes då det fanns någon form av ”spår” på baksidan som skulle göra att vattnet rann av. Kan det fungera?
Du kan nog glömma vad säljaren råkade säga. Tror att många hustillverkare slutat att snedkapa fasadbrädorna (iaf har Onsalavillan gjort det).
 
Menar du att jag i alla fall bör snedkapa i efterhand?
 
Senare forskning menar att det viktigaste är inte om panelen är snedkapad vid nedreändan, det som avgör är om brädan har blivit ordentlig oljad och täckmålad vid snittytorna. Jag tycker inte dus ska göra det i efterhand utan gå med målarpensel istället.
 
Föresten, spåret är till för att brädan inte ska slå sig = bra:)
 
Tack! Då ska penseln få jobba .... :)
 
W
Tycker ändå att du snesåga dem. Förr gjorde man detta samt ställde panelen i linolja detta håller mycket länge men idag ska det gå så fort allting. Snickarna skjuter över jobbet på målaren eller i detta fallet på dig och sparar några timmar. Det är möjligt att olja kan rädda panelen rätt så länge men ihop med snesågning blir det riktigt bra. Varför inte göra det riktigt på en gång istället för att göra det halvdant och stå och gräma sig varför skiten ruttna och sedan göra det riktigt. Sedan om du helt förlitar dig på olja så ska du ju göra detta regelbundet alltså inte bara när du målar om var 10:e 15:e år för då e du redan köra. Hur kul e det att olja alla dessa ändträn varje eller vartannat år???
 
Wester skrev:
har dock inte varit med om att man gör så på fasad bräder om de nu inte är av riktig skit kvalitet och blir som korkskruvar utan dessa spår
Hehe, panelen på vårt hus har såna längsgående spår på baksidan och du har rätt...det är skitkvalitet, hela sydgaveln är propellervirke trots spåren!
 
Panelen är kanske så tunn, så där inte är råd med någon snedsågning ;D
Men är det 25--28mm brädor, så är det ganska stor yta som suger upp vatten och fukt.
Men o`key, många gånger klarar sig panelen, beroende på att den sitter på ett ställe där regnet inte kommer åt/eller att det luftas igenom.
Annars är resonomanget detsamma, när man ser "de stora" montera dörrar, rakt på betongplattan utan någon form av papp under. Säkert många på Forumet som känner igen problemet med uppruttna karmar nedtill.
 
W
Farzan skrev:
Hehe, panelen på vårt hus har såna längsgående spår på baksidan och du har rätt...det är skitkvalitet, hela sydgaveln är propellervirke trots spåren!
Vad trist. Min panel e 100 år och kanon men på vissa ställen har jag varit tvungen att byta och det e inte lätt att hitta bra virke. Bytte en del för ca 10 år sedan och några e redan kass. Ska byta min fiskfjällspanel som oxo e orginal om några år och då ska jag bada varje fjäll under minst 2 dygn i linolja innan den målas. Hoppas detta räcker får att få lite livs längd på grejjerna
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.