Hej, har precis haft en firma inne för att renovera mitt badrum.
Nu var det de sista detaljerna igår och en av dessa var att sätta foder till dörren in mot badrummet.

När foder väl var på plats så var dem lite sneda. (se bilder).

Sneda dörrfoder vid karmen till ett badrum, installerade mot en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sneda dörrfodrar vid golv och kaklad vägg i nyrenoverat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förklaringen jag fick av ”projektledaren” var att det var svårt att få det 100% rakt då man byggt på väggen med kakel men jag fattar inte vad det har med saken att göra, om väggen är sned kan jag förstå det men annars hänger jag inte med.

Så min fråga är egentligen är detta ett ok utförande och är det bara att gilla läget?


/Jonas
 
Man brukar ju sala på med en list som är lika tjock som det kaklet sticker ut utanför karmen. Då kommer fodret att ligga rätt och rakt. En sådan list är iofs oftast omålad men det finns ju färg att måla med.
 
  • Gilla
Jp000Jp
  • Laddar…
Ja, jag skulle säga att utförandet är ok, lite beroende på hur det ser ut i girningarna i hörnen.
Snabbaste lösningen är att sätta dit en klacklist så slipper man sala.
 
  • Gilla
Jp000Jp
  • Laddar…
Det var lite det jag också tänkte, om man nu inte kan hitta en klacklist som är exakt korrekt så borde det väl bli bäst att sala..

Det är klart att det är snyggast med en klacklist om den sitter bra ..
 
Redigerat:
Klackfodret kan man alltid hyvla ner lite, om klacken är för hög.
Alternativt fylla i med lite latexfog om det fattas en eller ett par millimeter.

Att sätta fodren så där på sniskan tycker jag personligen ser för dj**ligt ut.

Har själv använt en del klackfoder, köpta på Beijer.
Svindyrt, men snyggt!
 
  • Gilla
Jp000Jp
  • Laddar…
Har sett värre saker och är det det enda problemet i ett nytt badrum får man nog va nöjd, speciellt när man läser trådar här om rena rövarjobben en del firmor gör.
 
  • Gilla
Jp000Jp
  • Laddar…
Så ska det inte se ut. Om personen är utbildad snickare får han sätta en passbit eller en list som fixar det hela.
 
  • Gilla
Jp000Jp
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Jag tycker mig fått bekräftat min känsla av att även om detta inte är en stor grej så är det lite slarvigt.

Jag ska lyfta det en gång till så får vi se vad dem säger.

/Jonas
 
Hur ser det ut där fodret ansluter till den som går längs med översidan av dörröppningen?
 
Tycker det ser ganska bra ut. Bättre än mina egna i alla fall 🙂


Vägg med lister vid ett dörrparti som visar noggrant snickeriarbete och jämn målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit hörna av ett väggskåp med rena linjer och skuggor från lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara att göra om och göra rätt. Det finns flera lösningar på hur man kan få det där snyggt och alla hade tagit lika lång tid så det är är i min mening bara lathet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
lite fog i hålrummen trollar bort glipan.
 
Hej.
Det är nog svårt att få en bättre anslutning mot överliggaren så länge de lodräta fodren "lutar" inåt. Hade jag satt fodren själv så hade jag nog försökt få till det lite bättre för annars hade jag retat mig på det, fast de hade nog bara varit jag som gjort det. Efter ett tag bryr man sig nog inte och, som sades innan, är fodren det enda problemet i ett nytt badrum skall du vara glad��
 
kulle
Oftast är det bara nedre delen på fodret som blir lite sned, det har o göra med att tätskiktet blir tjockare just i övergången mellan golv och vägg.
Jag tycker geringen ser klart mycket sämre ut, än att fodret är lite vridet.
 
kulle
amatörfixaren skrev:
Hej.
Det är nog svårt att få en bättre anslutning mot överliggaren så länge de lodräta fodren "lutar" inåt. Hade jag satt fodren själv så hade jag nog försökt få till det lite bättre för annars hade jag retat mig på det, fast de hade nog bara varit jag som gjort det. Efter ett tag bryr man sig nog inte och, som sades innan, är fodren det enda problemet i ett nytt badrum skall du vara glad��
Att fodren lutar inåt gör bara att geringen sluter åt bättre, i detta fallet är det dåligt gerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.