Håller på och bygger garderob i sonens rum och ska sätta skjutdörrar. Nu visar det sig att den befintliga väggen är sned. Det skilljer ca 12 mm från upptill och nertill. Vad/hur gör man bäst att "fylla ut" glipan med. Det räcker att fylla ut längst fram där vi ska montera skjutdörren.
 
De skjutdörrar jag satte upp hade viss justeringsmån, tror att 12 mm skulle fungera. Man satte upp vinklar i taket och sen skruvades skenan i glidspår i vinklarna. Är golvet väldigt snett är det kanske värre, finns väl risk för nerförsbacke för luckorna.
Mitt system var från skånska byggvaror och fungerar mycket bra.

Annars får man väl palla under med antingen en snedsågad regel eller passbitar på bra ställen. Springan täcks sedan med någon list.

Edit: om frågan gällde lodräta delen är den kanske klurigare. Hos mig skiljde det några mm och det gick att justera dörren att hänga något snett, så att glipan mot väggen blev mindre, men utan att lyckan ser sned ut.
 
Redigerat:
fredrik.johansson skrev:
De skjutdörrar jag satte upp hade viss justeringsmån, tror att 12 mm skulle fungera. Man satte upp vinklar i taket och sen skruvades skenan i glidspår i vinklarna. Är golvet väldigt snett är det kanske värre, finns väl risk för nerförsbacke för luckorna.
Mitt system var från skånska byggvaror och fungerar mycket bra.

Annars får man väl palla under med antingen en snedsågad regel eller passbitar på bra ställen. Springan täcks sedan med någon list.

Edit: om frågan gällde lodräta delen är den kanske klurigare. Hos mig skiljde det några mm och det gick att justera dörren att hänga något snett, så att glipan mot väggen blev mindre, men utan att lyckan ser sned ut.
Ja, det är den lodräta delen som är sned.
 
Du bestämmer helt enkelt vilken av dörrarna som ska stå mot denna vägg och justerar den så den passar mot den sneda väggen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.