Jag håller på att planera ett altanbygge till ett plank i tomtgränsen. Jag upptäckte dock efter mätning och denna bild på hitta.se att tomtgränsen inte är rak. Hur skulle ni hanterat detta?

Bygger jag längs tomtgränsen blir altanen ojämt djup (ca en halvmeter på 6-7 m) och måste klyva brädor någonstans. Bygger jag i rät vinkel tappar jag lite yta som jag då mer eller mindre bjuder grannen på...

Skärmdump från hitta.se som visar en ojämn tomtgräns markerad med vit linje på en luftbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Den tomtvisningen går inte att lita på ska du veta , det enda du kan göra är , leta upp dom s.k. dubbar ( brukar vara galvade rör som sitter i marken ) i hörnen , för att erhålla exakt var din tomtgräns är .
Börja med det och sätt snöre emellan , där är gränsen och återkom gärna
PS i ett sådant område brukar gränserna i stort vara 90 grader
 
Kolla kartorna under 'min fastighet' på lantmäteriet så ser du om gränsen är rak eller inte. Det brukar även finnas koordinater till brytpunkterna så att man kan räkna ut vart dom finns.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Det finns bara ett "tomtgränsrör", och det är i princip mitt på den linjen. Hitta.se's markering stämmer bra överens med hur det ut ut i verkligheten med var staketet (sista plinten) sitter, hur långt häcken är planterad, hur grannens häck är planterad mm. Grannen ifråga är helt med på att gränsen inte är 90 grader så det är inga problem! Kan dock dubbelkolla ändå med Lantmäteriet såklart.

Men själva konstruktionen då: Jag tror det blir både snyggast och enklast att göra ett plank utan några "brytningar" i en liten vinkel mot huset, lägga trall vinkelrätt mot huset och sedan bara såga till ändarna på de sista bitarna vid tomtgränsen snarare än att klyva dem. Det innebär att den yttersta bärlinan får ligga i samma vinkel som planket och de yttre stolparna får vridas lite så de följer bärlinan. Det borde väl funka?
 
Vinkeln blir väldigt liten.. ca 30 cm på 8,5 m. I ena änden kommer det alltså att rymmas ca två brädor mer (kör 145or). Går det att figursåga trall så fint? I den
Smalare änden blir det ju bara en tunn lång sticka i princip.

Är det görbart eller ska jag skänka den halva kvadratmetern till grannen och bygga vinkelrätt istället?
 
Du kan inte snacka med grannen och se om det går att "ge och ta"? Dra ett rakt sträck mellan punkterna så "får" ni båda lite var av varandras tomt.
 
Jo, så får det nog bli. Då följer jag dessutom "sidogrannens" plank (som dom satt lite för långt ut). Det känns som att det blir så mycket enklare på alla sätt att bygga rakt :)
 
Såhär ser lantmäteriets karta ut (min tomt är 1:304)
Svartvit lantmäterikarta med markerad tomt nummer 1:304 och omgivande tomter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska jag bygga rakt (parallellt med huset) så måste jag alltså "ge bort" en bit högst upp till höger i bild. Drar jag planket snett så måste två brädor sågas väldigt spetsiga. Inte för att jag tror att det är så himla svårt; men frågan är om det ens är möjligt?
 
Nä, då får jag samma problem (fast värre) till höger. Dessutom skulle det kännas som fel håll..
 
Det går om det måste gå. Jag glömde kontrollmäta på slutet och fick göra ett snedkap på en 4 m bräda (2,5 cm diff mellan kortändarna) för att få det att passa mot huset. Jag lade upp brädan på bockar och spände fast en rak bräda ovanpå som anhåll i önskad vinkel, sen körde jag varsamt med cirkelsågen längs anhållet. Det tog lite extra tid men om det bara handlar om två brädor spelar det ju ingen större roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.