Hej alla.

På gång att gjuta en sockel/ram till mitt växthus.
Marken är i lutning, och på grund av underliggande berg kan jag inte gräva ut hela ramen till rätt nivå.
Ramens mått blir således enligt bifogad skiss, med en markskillnad på ~40 cm
Hur gör jag detta enklast för att den ska bli fullständigt i våg på översidan?

Biter ihop och gjuter med grovbetong alla c:a 1300 liter?
Låg sockel, och fyller upp med lecablock, där det är två hög på ena sidan och 1 hög på andra för att sen få det magiskt vågrätt?
Andra ideer?

tack för tips.


Skiss av ram till växthus med dimensioner och markskillnad inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det traditionella sättet är att gjuta en sula som man sedan murar med tex lecasten på. Sulan trappas så snabbt det går att få dit en sten till/ mindre på höjden.

Om det är berg runt om så går det också att mura direkt, bara att ta hem lite olika höjder på lecasten. Och fylla med btuk det som fatttas.
 
Tack. för svaret.

Jag står fortfarande och velar mellan alternativet lecablock och rakt igenom betong...;)... Med betong är det lättare att få helt vågrätt med en gång, medans det är mer tidskrävande med lecablocken, putsning och vågjusteringar...

Kanske är det bredden som avgör?.. Räcker det med 15cm i bredd på sulan?... Måste jag ha 20 blir det definitivt för mycket betong, och enbart lecablock kvarstår..;)
 
Att bygga en oregelbunden gjutform måste ju också vara ganska arbetskrävande.
 
Absolut - Göra enligt boken (trappor, lecablock och putsning) är betydligt mer omfattande.

Kan inte riktigt bestämma mig.. hjälp... Räcker 15cm i tjocklek om man helgjuter motsvarande sockel i betong?, Om ja, så kör jag nog på det.
 
15 borde absolut räcka till ett litet växthus.
 
Det ska stå lite aluminiumlister och lite glas på kanten då håller 10 cm.

Formen ska ju vara i våg upptill sedan få man yxa till brädorna ner mot berget och täta med lite betong som får härda innan gjutningen. Lägg i lite armering också. Se till att formen inte spricker när man häller i betongen.

Protte
 
S
f91jsw skrev:
Att bygga en oregelbunden gjutform måste ju också vara ganska arbetskrävande.
räcker att du formar allt på en höjd och sen markering i formen höjderna
 
Tack för alla tips.... Så här blev det dagen efter formen togs bort... - Och några erfarenheter rikare såsom att vibrera lite mer, samt använda skivor istället för plank till motsvarande formar..;).. Lite betongspackel så blir det väl tipptop sen..

Nybyggd betonggrund för byggprojekt med spillvirke runtom i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till nästa fråga - Hade egentligen bara tänkt att måla den... men nu vill tanten ha lite mer 'struktur'... Finns det något enkelt sätt för det?, Kalka?, måste man putsa nu för att måla sen?, andra tips för att få den vit med lite struktur eller annat snyggt?
 
  • Gilla
MapleLeaf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.