Märkte att två av mina altandörrar är sneda och lämnar en liten glipa uppe i vänster hörn på trycksidan. Jag ser inte var eller om man kan justera dem då gångjärnen ser ut enligt bifogad bild.

Någon som vet om man kan justera dessa?
 
  • Sned altandörr som lämnar en glipa uppe i vänster hörn, med närbild på gångjärn som ser ojusterbara ut enligt inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn på en altandörr som visas i närbild. Dörren har problem med att lämna en glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tittar utifrån, hänger dörren snett?
Isf ”knäck” gångjärnen.
Är den rak men för låg nyttja brickor om tapparna inte kan justeras
 
kontrollera vad som är snett med ett vattenpass innan du börjar knäcka gångjärn eller justera dörren. Kolla sidorna och överstyckena på dörrkarmen.
 
elitfönsters glasdörrar , den har börjat hänga som alla andra av denna typ!
lossa alla karmskruvar på gångjärnssidan och få under något kilaktigt , finns inga genvägar ge dig inte på att knäcka dessa gångjärn
 
A a_w skrev:
kontrollera vad som är snett med ett vattenpass innan du börjar knäcka gångjärn eller justera dörren. Kolla sidorna och överstyckena på dörrkarmen.
Dörren är helt klart sne enligt bilden nedan. Jag tror en justering av dörren gör att det blir rakt igen

Höger sida
Vattenpass som visar att en dörrkarm är sne med luftbubblan i översta fönstret som inte är centrerad mellan markeringarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänster sida
Vattenpass som visar att ena dörrsidan är sne; luftbubblan är centrerad i vattpassets måttfönster. Bakgrunden visar en träveranda med kuddar i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dörren

Vattenpass som visar att en dörr är sned. Bubblan är inte centrerad mellan markeringarna, vilket tyder på att dörren behöver justeras för att bli rak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överstycke
Bild av en hand som håller ett vattenpass mot en dörr, som visar att dörrens överstycke är skevt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E egge80 skrev:
elitfönsters glasdörrar , den har börjat hänga som alla andra av denna typ!
lossa alla karmskruvar på gångjärnssidan och få under något kilaktigt , finns inga genvägar ge dig inte på att knäcka dessa gångjärn
Intressant. Vill du vidareutveckla med vad du menar med att få under någon kil? Låter ju enklare än att knäcka gångjärn utan att riktigt veta tillvägagångssättet
 
om du tittar på dörren utifrån så ser du att dörren hänger från gångjängjärnssidan och ner ( som 99,9 av dessa dörrar) du måste då få under något typ en plastkil som lyfter hela karmen på den sidan!
förmodligen har du en plåt i nederkant bort med den och försök få in något , för att göra detta måste du bort med alla karmskruvar och vrida tillbaka adjufixen du förmodligen har, det blir lite gissningar eftersom det är fattigt med bilder
 
Skulle man rent krasst kunna justera ut karmskruven som ligger uppe till vänster så att karmen istället möter dörren och fyööer igen glipan? Blir ju dubbelsnett men det blir iaf ingen glipa och det är ju små marginaler som det är snett.
E egge80 skrev:
om du tittar på dörren utifrån så ser du att dörren hänger från gångjängjärnssidan och ner ( som 99,9 av dessa dörrar) du måste då få under något typ en plastkil som lyfter hela karmen på den sidan!
förmodligen har du en plåt i nederkant bort med den och försök få in något , för att göra detta måste du bort med alla karmskruvar och vrida tillbaka adjufixen du förmodligen har, det blir lite gissningar eftersom det är fattigt med bilder
lyfte på locken till karmskruvarna och där i fanns inget att reglera med. De har satt skruvar där i som enbart fäster karmen i väggen.

Kan man inte bara använda en gångjärnsriktare på utsidan istället? Verkar som en smidig procedur enligt de jag sett på YT.
 
  • Gångjärn monterat på en vit dörrkarm bredvid en målad vägg, sett nära.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärnsriktare fungerar. Dock, brukar jag skruva lös gångjärnen och sätta dem i skruvstädet och knacka till dem med hammaren. Då riskerar man att inte förstöra skruvarna/träet som håller fast gångjärnen.
 
nej det stämmer ej , tar du av locken ,sitter där en insexskruv som kan höja och sänka dörren , du kanske om du har tur lyckas höja dörren några millimeter men i slutändan kommer du få göra som jag sagt
 
E egge80 skrev:
nej det stämmer ej , tar du av locken sitter där en insexskruv som kan höja och sänk dörren , du kanske om du har tur flytta fram den enda vettiga justeringen för en ett tag åtminstonde
A a_w skrev:
Gångjärnsriktare fungerar. Dock, brukar jag skruva lös gångjärnen och sätta dem i skruvstädet och knacka till dem med hammaren. Då riskerar man att inte förstöra skruvarna/träet som håller fast gångjärnen.
Smart! Jag får testa detta då det inte handlar om mycket justering så kanske man lätt vågar bända lite när dörren är på plats 😊
 
det är tappbärande gångjärn på den dörren ,vill man höja den så lyfter man dörren lite och stoppar man in justerbrickor som man lägger ovanpå tappen .via springan i övre gångjärnshalvan
 
Funderade lite till nu. Det är inte så att man kan sätta dit en slitring på det nedersta gångjärnet för att
T tergo skrev:
det är tappbärande gångjärn på den dörren ,vill man höja den så lyfter man dörren lite och stoppar man in justerbrickor som man lägger ovanpå tappen .via springan i övre gångjärnshalvan
vill du vidareutveckla? Menar du att man för in slitring på det översta gångjärnet?
 
S
I slitsen enligt min markering. Du behöver inte hänga av dörren, bara lyfta lite. Lägg lika många brickor på alla gångjärn.
 
  • Gångjärn på en dörr med en slits markerad med en röd cirkel, visar var brickor ska läggas för att justera dörren utan att hänga av den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.