Hej,

Behöver lite expertråd gällande kakelsättning i köket. Upptäcker nu att efter att bänkskivan är på plats, att det startar en glipa ungefär 20 cm från kanten. Längst ut slutar glipan på ungefär 1cm.

När köket var på plats så var tanken att inte kakla väggen då det inte fanns något behov av det men det skulle däremot bli ganska fult om man skulle försöka gömma det med en tjock silikonfog just där glipan startar...

En person har sagt att han kan "gömma" denna glipa med klinkers men att han skulle då ta 5500kr efter rot och moms, exkl. material. Ytan som ska kaklas är 0,95 m2. Det känns faktiskt rätt saftigt med tanke på att det inte är ens 1.00 m2 som ska kaklas.

Jag är rätt händig av mig och kan utföra många moment själv då jag tycker det är roligt att renovera åt mig själv. Men tror ni det är möjligt att det går att utföra detta själv med lite husfix för att jämna ut det och sen kakla därefter med fix? Eller blir "reparationen" kanske för uppenbar om kaklet sticker ut mer än resten av väggen just där stommarna slutar?

Vad är era rekommendationer om ni själva skulle ha detta problem? :(

Tillägg: glömde nämna att glipan är från golv till taket (dvs. hela den delen av väggen och inte enbart där bänkskivan är)

Tack på förhand.
 
  • Glipa mellan bänkskiva och vägg med måttband som visar bredden, eluttag syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med grå bänkskiva och synlig glipa mellan bänk och vägg, tillsammans med installationsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan bänkskiva och vägg i kök med verktyg och installationsmaterial på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Abraham_E skrev:
Hej,

Behöver lite expertråd gällande kakelsättning i köket. Upptäcker nu att efter att bänkskivan är på plats, att det startar en glipa ungefär 20 cm från kanten. Längst ut slutar glipan på ungefär 1cm.

När köket var på plats så var tanken att inte kakla väggen då det inte fanns något behov av det men det skulle däremot bli ganska fult om man skulle försöka gömma det med en tjock silikonfog just där glipan startar...

En person har sagt att han kan "gömma" denna glipa med klinkers men att han skulle då ta 5500kr efter rot och moms, exkl. material. Ytan som ska kaklas är 0,95 m2. Det känns faktiskt rätt saftigt med tanke på att det inte är ens 1.00 m2 som ska kaklas.

Jag är rätt händig av mig och kan utföra många moment själv då jag tycker det är roligt att renovera åt mig själv. Men tror ni det är möjligt att det går att utföra detta själv med lite husfix för att jämna ut det och sen kakla därefter med fix? Eller blir "reparationen" kanske för uppenbar om kaklet sticker ut mer än resten av väggen just där stommarna slutar?

Vad är era rekommendationer om ni själva skulle ha detta problem? :(

Tillägg: glömde nämna att glipan är från golv till taket (dvs. hela den delen av väggen och inte enbart där bänkskivan är)

Tack på förhand.[/QUOTE
Ikea har en smart list.

FIXAVäggavslutningslist, grå
99 kr/2.5 m
Pris inkl. moms
Pris/m 39,60 kr
 
Tack för svar, men hur skulle det egentligen lösa problemet? I och försig så kanske den täcker glipan, men då blir resultatet ändå en tydligt sne vägg. :)

Kan man lägga husfix och jämna ut den delen av väggen som är sne och kakla därefter?
 
Löste problemet på följande sätt istället med husfix. Kanten av bänkskivam ligger ändå så pass nära karmen/dörromfattningen att jag kan dölja denna utbyggnad mha. fodret.

:)
 
  • Bänkskiva nära dörrkarm med en utbyggnad dold av foder, okopplad eluttag i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.