Nu har vi kommit så långt att det står mellan Eksjöhus och Kvalitetshus. Prisskillnaden just nu är drygt 200 000 kr för två, enligt oss likvärdiga hus. Vi ska bygga i Sth.

Vi har verkligen lusläst villkor och innehåll.

Eksjö har bara 45 mm isolering i inneväggarna medan Kvalitetshus har 70 mm.

Eksjö har 450 mm på vinden medan Kvalitetshus har 500 mm.

Sedan är det som jag ser det ett antal skillnader som jag inte riktigt kan värdera. Tex hur bjälkarna är byggda i mellanlaget. Eksjö säger att visst kan det bli problem med golvvärme i träbjälklag medan Kvalitetshus säger att de trots detta inte haft några problem de senaste 5 åren.

Svårt att fatta beslut. Några bra tips?

Priserna är nu uppe i 2,5 resp 2,7 miljoner (inkl garage)
 
Jag tror personligen inte att det spelar så stor roll om det är 70 eller 45 mm mineralull. Båda bygger lika tjocka väggar men fyller upp med olika mycket isolering. Så frågan kvarstår: Vad motiverar 200 000 kr mer för Kvalitetshus?
 
Det kan ju vara i princip vad som helst! Ska man jämföra hustillverkare så måste man speca ALLT och inte jämföra småsaker som isolering i innerväggar/vind. Alla har olika lev av virke och utrustning. Bara fönster till ett hus kan skilja 1-40 000:- (eller mer).
Vem lev köket?
Vitvarorna?
Bad?
Värmesystem?
Ventilation?
Osv osv.

Listan kan göras lång...

När listan väl är klar kan man få en bättre uppfattning om vad som verkligen skiljer husen åt.

Over and out
 
4,5 cm isolering ?
Då måste väl de falla bort på det ?

Faluhus har 2 ggr 45 mm + 1 st på 170 mm - mineralsullsskivor.

Apropå fönster så hade Råd och rön en test.
En del var inte alls bra.
se deras hemsida , kod är för oktober wrob5
se annars koden på biblioteket/affären.
bra tidning som man bör prenumerara på
 
Varför skule de falla bort på grund av 45 isolering i innerväggarna? Med 45 reglar och 12 spån + 13 gips på varje sida (plus isolering) får man väl en stabil kalas-innervägg som dessutom standard-dörrkarmar passar till direkt utan salning, eller? Har jag fel ber jag om insekt ;)
 
Men reglarna och gipset isolerar väl knappast så mycket ?

Varför finns det tillverkare som har 40 cm väggar där isoleringen står för den mesta av tjockleken ?

Jo för att man vill spara energi.

Visst vore det bra om man kunde klara sig utan dyr värmepump
M.v.h
 
Diskussionen handlar om innerväggarna, inte ytterväggarna. :)
 
Jag tror jag skulle valt Eksjöhus. Men det beror ändast på andrahandsinformation jag fått från våran snickare om kvalitetshus.
Vad avser byggmaterial, byggsätt mm så tror jag båda husen är bra.
Vet att kvalitetshus alltid har råspont på yttertaket och det är mkt bra.
 
;D har inte kommit så långt som till innerväggarna.
Sorry !
 
Innerväggar !

det är jag som är insnöad på ytterväggar så jag missade vad som skrevs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.