Hej,

Vi ska snart börja bygga hus och hoppas att någon har lust att komma med synpunkter på vår planlösning för nedervåningen framförallt. Övervåningen är oinredd.

Tacksam för synpunkter på framförallt dörrplaceringar och risk för att något rum blir för trångt och inklämt. Men alla synpunkter mottages varmt! :)

/nochl fasad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut at vara en bra planlösning. Det enda jag kan tänka på är att det är lite plats för klädförvaring innan ni inrett övervåningen plus att det inte är så kul att gå igenom vardagsrum och hall för att komma till duschen,
 
Budski skrev:
Ser ut at vara en bra planlösning. Det enda jag kan tänka på är att det är lite plats för klädförvaring innan ni inrett övervåningen plus att det inte är så kul att gå igenom vardagsrum och hall för att komma till duschen,
Tack för ditt svar!

Vi hade tänkt montera någon form av hyllsystem eller liknande för klädförvaring etc i den passage som blir in till tvättstugan.

Från början var nedervåningen en öppen planlösning av hall, vardagsrum, matplats och kök men vi har efterhand byggt igen och skapat rum. Farhågan är dock att vi har skapat många små trånga utrymmen istället för en stor luftig yta.

/nochl
 
Hemmakatten
Skulle nog försöka byta plats på toan/duschen och passagen till tvättstugan. Trevlig planlösning för övrigt. Men just "kuben" med tvättstuga och toa känns som om den skulle kunna gå att få till lite bättre.
 
Hemmakatten skrev:
Skulle nog försöka byta plats på toan/duschen och passagen till tvättstugan. Trevlig planlösning för övrigt. Men just "kuben" med tvättstuga och toa känns som om den skulle kunna gå att få till lite bättre.
Just den delen har vi också känt viss tvekan inför.

Jag klipp och klistrade lite snabbt i mspaint men var det något liknande du hade tänkt dig? Vi ska ta en funderare kring detta. För att få lite bättre ytor kanske man skulle behöva byta tvättstugans fönster till 110 höga för att få plats med lite bänkar/arbetsytor vid fönstret...

Att byta plats på dusch/toa känns som att man kommer att bli blöt om fötterna vid handfatet om någon har nyligen duschat?

/nochl kub.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att kunna stänga mellan kök/matplats och vardagsrum ser jag en poäng med, även att där välja pardörrar (glas kanske?). Ett tips är skjutdörrar här. Men pardörrar till sovrum? Och ingång från vardagsrum?

Ingen förvaring för kläder i hallen? Försök att få till platsbyggd förvarning. Skjutdörrsgarderob.

Förvaring under trappan, eller ska den vara öppen?

Oljud från VP, tvätt och tork in till sovrum?

Uppfyller WC tillgänglighetskraven?

Förslag:

Stäng väggen med pardörrar till sovrum, sätt skjutdörrsgarderob längs denna väggen, för klädförvaring i sovrum. Kan även dölja TV m.m. om det ska finnas i sovrummet.

Härmed får ni även en vägg i vardagsrum där en TV kan hängas (skulle dessutom gå att se från matbordet), ser inte var den ska vara i nuvarande lösning.

Gör ingång till sov från groventré. Och att WC nås härifrån.

Stäng med en extradörr (kanske skjutdörr även om det isolerar sämre) mot tvättstugan.

Fler/större fönster i sovrum? Gissar att det kan kännas mörkt med bara nuvarande.
 
Här är ett förslag som jag Paintade fram.

plan01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flyttade groventrén (dörren) något.
Som du skrev: välj mindre fönster till tvätt för flexiblare inredning med bänkar, då blir det också symmetriskt utifrån med fönster i kök.
Skjutdörr till sovrum och till tvätt.
Gjorde sovrummet något mindre och med extra fönster (storlek och placering kan man fundera på). Detta ger förvaringslösning i groventré. Denna med innehåll kommer isolera mot ljud från tvätt.
Förvaring i hallen.
 
ginnfilt skrev:
Här är ett förslag som jag Paintade fram.

[bild]
Flyttade groventrén (dörren) något.
Som du skrev: välj mindre fönster till tvätt för flexiblare inredning med bänkar, då blir det också symmetriskt utifrån med fönster i kök.
Skjutdörr till sovrum och till tvätt.
Gjorde sovrummet något mindre och med extra fönster (storlek och placering kan man fundera på). Detta ger förvaringslösning i groventré. Denna med innehåll kommer isolera mot ljud från tvätt.
Förvaring i hallen.
Wow, det här var något helt annat än något vi tidigare tänkt. Kul att se, vi ska ta oss en funderare på denna med.

Sovrummet är en nödlösning i och med att vi bara inreder nedervåningen till en början. Tanken var att det kunde tjänstgöra som något annat än sovrum i framtiden.

Vi har tänkt få till en liten förvaringsyta under trappen.

Ditt förslag gör vardagsrummet mer lättmöblerat och sovrummet naturligt avgränsat. Vi hade dock fastnat för att ha dubbeldörrar längs hela huset men som sagt, vi ska ta oss en funderare. :)

/nochl
 
Kul att jag fick igång tankarna! :) Vi har relativt nyligen gjort resan "planlösning" och det är mycket att fundera på...

Det förklarar saken att det fanns ett tänk bakom dubbeldörrarna till sovrummet. Vad är planen för rummet?

Tänk på att man aldrig kan ha för mycket förvaring! Lycka till!
 
Jag tycker det var en bra tvättstuga från början, med väl tilltagna utrymmen. Tänk på att man ska jobba därinne med tvätten, vika den och helst till och med stryka därinne.
Tråkigt däremot att det intill det stora sovrummet på nedre plan inte finns direktaccess till badrum.

Vad är det för husleverantör förresten?
 
ginnfilt skrev:
Kul att jag fick igång tankarna! :) Vi har relativt nyligen gjort resan "planlösning" och det är mycket att fundera på...

Det förklarar saken att det fanns ett tänk bakom dubbeldörrarna till sovrummet. Vad är planen för rummet?

Tänk på att man aldrig kan ha för mycket förvaring! Lycka till!
Bibliotek/gästrum/kontor/förlängt vardagsrum - det är faktiskt inte helt bestämt. Det kan myckel väl förbli ett sovrum även när övervåningen är iordningställd.

/nochl
 
Mickeviking skrev:
Jag tycker det var en bra tvättstuga från början, med väl tilltagna utrymmen. Tänk på att man ska jobba därinne med tvätten, vika den och helst till och med stryka därinne.
Tråkigt däremot att det intill det stora sovrummet på nedre plan inte finns direktaccess till badrum.

Vad är det för husleverantör förresten?
Tack, vi hoppades att det skulle kunna gå att få plats med en del förvaring i tvättstugan, i den tråkiga korridoren som blir hade vi tänkt bygga någon form av hyllsystem på ena väggen (eller båda om det ryms).

Det är Skidstahus och huset Oregano från deras gamla huskatalog som vi har arbetat om fasaden och planlösningnen en aning på.

/nochl
 
Redigerat:
ginnfilt skrev:
Har ni koll på den här bloggen, som byggt samma husmodell?

[länk]
Jo, vi har läst den med stort intresse. Tack ändå! :)

/nochl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.