Jag har monterat femtielva innerdörrar, ytterdörrar, fönster och allt annat som kan monteras med karmskruv. Det har alltid gått bra och 20 år senare är det fortfarande rakt och fint. Men, nu har jag monterat tre innerdörrar i närtid och jag har problem med snapin-gångjärnen - de är av denna typ:

Närbild av ett snap-in gångjärn för en innerdörr, med synliga fästskruvar, där dörren inte sitter fast ordentligt i karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren blir inte fixerad i gångjärnet. Jag vet att. Det ska sitta en skruv mitt i, men ska dörren verkligen hänga i den? Dörren flexar 2-4mm vilket gör att den hamnar snett i den lodräta karmen…

Alla tidigare dörrar har detta gångjärn, där sitter det fast, utan mittskruv:


Detalj av ett gångjärn på en monterad innerdörr. Gångjärnsplattan är fäst med skruvar, och dörren verkar inte sitta fast ordentligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns som jag missat något väsenligt här.
 
Jag gissar.
Inte hänga i skruven, utan det ska klämmas fast med skruven, vilket ger en justermån, men gör det bökigare att montera än det tidigare med bara kick.
 
Skuven i mitten (som saknas) är bara till att låsa plastflärpen så att den inte öppnas ofrivilligt.
Plastflärpen har en "klack" på insidan som passar i rektangulära hålet i metalldelen.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag gissar.
Inte hänga i skruven, utan det ska klämmas fast med skruven, vilket ger en justermån, men gör det bökigare att montera än det tidigare med bara kick.
Den andra varianten har justeringen på karmsidan istället. Men ja, det kan vara så.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Skuven i mitten (som saknas) är bara till att låsa plastflärpen så att den inte öppnas ofrivilligt.
Plastflärpen har en "klack" på insidan som passar i rektangulära hålet i metalldelen.
Ja jag ska förstås testa att dra i en skruv men det verkar skumt att en skruv ska ta bort allt glapp.
 
Eureka!

Dörr och gångjärn fick transporteras till avdelningen för plågsamma dörrförsök där empiriska tester kunde utföras. Resultat som följer:

1. Skruven i mitten är nog i huvudsak till för att vara en extra säkring för snap-in-funktionen, men den tog också bort ungefär hälften av rörelsen i gångjärnet.
2. Den andra delen av rörelsen kom från höjdjusteringen i själva gångjärnet. Det sitter skruvar från båda hållen och dessa behöver läggas an då dessa är lösa vid leverans. Då försvinner resten av rörelsen och gångjärnet blir stumt utan flex.

Närbild av vit dörrs gångjärn med justerbar funktion, skruv i mitten för snap-in, ovanpå kaklat golv och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så 100% användarfel i detta fall men nu vet jag hur det fungerar. Förutom att varenda skruv i denna dörr (gångjärnsdelen på dörrbladet, låskistan) var draget snett så är det inget fel på produkten.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1. Skruven i mitten är nog i huvudsak till för att vara en extra säkring för snap-in-funktionen,
den är till för brandsäkring
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T tergo skrev:
den är till för brandsäkring
Ok, ja resten är ju i plast så det skulle ju kunna fungera. Dock fyller den uppenbarligen fler funktioner.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.