Jag vill återskapa ett 50-talskök. Luckorna ska ha den där milt, lite lätt pastelliga grönfärgen som var vanliga i kök på 50-talet.
Råkar någon händelsevis veta vad grönfärgen heter? Alltså NCS-numret?
Och ungefär vilket glanstal bör det vara? Vill minnas att köken var ganska blanka för att lätt kunna rengöras. Eller var det tvärtom om?
 
Hej!

Har du ingen pryl med den rätta färgen på? I så fall kan du ta med den till färgaffären, så hjälper de dig att kolla vilket NCS-nummer den har. Eller låna hem/köp en sån där kul färgskala och välj.

Jag misstänker att det finns en hel del olika varianter på den grönfärgen du är ute efter och att du inte riktigt kan se om den är rätt förrän du har målat något i ditt kök med färgen.

Vi ska måla vårt hus i en mild grön färg och har redan provat 3 olika varianter genom att låta bryta grundfärgen. Man måste verkligen se den på plats och i olika ljus för att kunna bestämma vilken som är rätt för oss.

Våra färger ligger runt S2020-G50Y, men jag misstänker att du vill ha lite ljusare och lite blåare.

/pinebar


 
Tyvärr har jag ingen originalfärg att luta mig mot. Och det är nog precis som du säger. Det finns troligen en uppsjö av "50-talsgrönt".
Men jag sitter inte på pottkanten. När vi renoverade använde jag en grönfärg från en tapet, som bröts 60 procent svagare för ett annat rum. Tror nästan att jag plockar bort ytterligare 10-20 procent och kör på den färgen.
Homogent och bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.