...idag är vi med på budgivning igen (andra gången gillt?). Det är så nervöst :p

Kan ingen vara lite snäll och försäkra mig om att säkert kommer att gå vägen den här gången?
 
Andra gången gillt?:)
Tror vi har varit med om 10-15 budgivningar innan vi fick det hus vi ville ha.
40-50 visningar blev det nog också.:)
Och då är vi kräsna med vad vi åker och tittar på.
Detta under en 3årsperiod.

Så räkna inte med att ni får huset. Men man vet ju aldrig. Lycka till.
 
Hehehe..bra peppat där!

 
Vi var helt övertygade om att vi inte skulle få vårt drömhus när budgivningen satte igång. Efter mycket om och men hade vi bjudit en bit över lånelöftet och tänkte att nu är det kört. Så vi bestämde för att höja en sista gång med ynka 5000:- eftersom vi helt enkelt inte hade råd med något mer och hör och häpna, huset blev vårt! Så ge inte upp för f*n, lycka till! ;D
 
Tack! ;D
Jag hoppas verkligen att det är dags nu! (jag vet att en enda tidigare bugivning kanske är lite lite, men det är å andra sidan så extremt få hus vi kan tänka oss att överhuvudtaget lägga bud på... Vi har tittat på ganska många).

Fast jag fick just reda på att det inte blir budgivning förrän på tordag, trots att det var idag buden skulle vara inne. Så nu ska man vara nervös i två dagar till :p
 
Vi fick vårt andra hus vi bjöd på seriöst! ;D

Lycka till

plexi
 
Sara, har ni lagt bud ännu?
Låter som ett klassiskt mäklarknep. Man säger att buden skall vara inne idag tisdag, men ändrar sig sen till torsdag när man fått in ett antal bud.
På så sätt har man fått igång budgivningen och kan i lugn och ro fortsätta visa huset och tala om för nya spekulanter att det redan ligger bud på huset.

Så gjorde mäklaren med oss, han tom med sade att det stod mellan oss och 2 andra men sedan tog han in nya budgivare.
Jag gjorde som så när jag blivit tillräckligt irriterad att jag så vårat bud och sedan ville jag ha svar inom en timme om säljaren antog vårat bud.
Mäklaren lät faktiskt ganska lättad när jag sade så. Tror ibland att det är säljarna som vill pressa ut så mycket som möjligt.
Men mitt råd, lägga inga bud som mäklaren kan gå och dra på i flera dagar. Antingen så antar säljaren budet eller så gör han det inte.
En budgivning som kommit igång skall inte ta mer än en kväll.

Lycka till.
 
För mig var det komiskt när det blev budgivning på en 3:a som blev min men det gick så här:

Före kl 1200 den dag ville mäklaren få in bud.
Jag klampade in kl 1130 och blev bjuden på kaffe.
Utropspriset var 180.000 kr och jag sa att jag kunde
tänka mig 150.000 kr...
Tyvärr hade en lagt bud på 180.000 men inte mer.
Då sa jag "Ok 185.000 kr då" och då sa mäklaren "Ok, jag bryr mig ej om att ringa andra budgivarn såu får den."

Ja, snabbt gick det. Förvisso 2 år sen men samma regler är det väl idag. Visade sig vara en bra affär när den såldes nyss :D
 
Coolman, den mäklaren var ju seriös!!

Låter lite som om de inte hade något bud på lägenheten, och säljaren sagt att sälj till första bästa som lägger utsatt pris.
 
Knep eller inte, det vet jag inte. Buden är lagda och vi har fått reda på hur många de är (6 st), men det är på torsdag som mäklaren ska träffa säljarna och då ska de väl sätta sig ner och diskutera och ringa runt antar jag. Det är en förening som säljer så det är kanske lite speciellt, jag vet inte om det har något med saken att göra.

Sen vad gäller ParkaKungens berättelse har jag alltid trott att det är fritt fram för mäklaren att ta in nya budgivare ända fram tills pappren är påskrivna, likaväl som man som köpare alltid kan backa ända fram tills pappren är skrivna; är det inte så?
 
ParkaKungen skrev:
Coolman, den mäklaren var ju seriös!!

Låter lite som om de inte hade något bud på lägenheten, och säljaren sagt att sälj till första bästa som lägger utsatt pris.
Tanken hade slagit mig förvisso men det blev ju en bra affär så man förträngt det :D

Sara-B, det är säljaren som väljer om det ska bli budgivning och säljaren borde vara nöjd om det är utöver utropspriset typ...
 
Sara visst är det fritt fram för mäklaren att göra så enligt lagen, men inte enligt min moral och etik. Man ljuger inte köpare rakt upp i ansiktet.

Coolman, sen vet man ju inte om de tagit ditt bud på 150Tkr. De kanske hade väntat tills en ny köpare hade sett objektet. Och då kanske det hade blivit dyrare.
Så länge du är nöjd med affärer så är ju allt lugnt.
Och jag kan tänka mig att 30Tkr mer eller mindre gör inte så stor skillnad idag på värdet på din lägenhet.:)
 
Fast om de sena budgivarna verkligen existerade så ser jag inget fel i att släppa in dom i bugivningen.

Känner flera som kört det som taktik i budgivningen, ligga lågt i början tills man ser var det verkar stanna av, och sedan hoppa in och bjuda seriöst, och då ställa tidskrav på säljaren.

Om det är en förening som säljer så finns det risk att ni drabbas av en dold förköpsrätt. Ganska vanligt att föreningen låter en redan boende byta upp sig till samma pris som det högsta budet.
 
hempularen skrev:
Om det är en förening som säljer så finns det risk att ni drabbas av en dold förköpsrätt. Ganska vanligt att föreningen låter en redan boende byta upp sig till samma pris som det högsta budet.
Var kanske lite otydlig; det är alltså ingen bostadsrättsförening utan en frikyrkoförsamling(!). Det finns ingen nuvarande boende.
 
Frikyrkoförsamling!!!???

Du, räkna fingrarna då och ta in en advokat....

Fast den kanske är lyxrenoverad av Skandia eller något annat "trevligt" företag??? 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.