Vi är i full gång med att förnya vårat kök.

Köket är ganska litet med skåp, arbetsbänk, kyl & spis på en sida.

Skåpsluckorna och lådorna är vita med rostfria handtag/knoppar. Vitvarorna är vita dom också.

Kaklet valde vi i en mörkgrånyans med något ljusare fog.

Golvet är grått det också, laminatgolv som ska likna klinker/skiffergolv.

Vårat matbord (ommålat) och stolar är svarta.

Nu till problemet. Vi har kört fast totalt vid val av tapet. Först hade vi tänkt en mörk grå där med men insåg att köket då skulle bli alldeles för mörkt. Nu har vi börjat kolla på lite ljusare nyans av grå med lite struktur i sig. Finns ju så mycket att välja på. T.ex tapet som ser ut som väv eller med ränder i sig. Hittat ett par hos Eco som vi gillar. Men nu börjar jag fundera på om det inte hade varit snyggt med något vitt/svart då vi även tänkte ha svart "inredning" på väggen. Kanske någon hylla, tavelram, köksvagn (att ha micron på).

Vi vill inte att det ska se för lamt ut, utan mer modernt och lite tuffare.

Golv och taklisterna ska vara vita.

Vore väldigt tacksam för tips då vi gärna vill bli klara med köket snarast men har så svårt att bestämma oss.
 
Vi funderade också mycket på val av tapet. Vi ville ha ljusa tapeter då köket är i ek. Tycker det känns luftigare då.

Vi valde att sätta upp renoveringsväv (typ easy cover eller nåt sånt) och måla direkt på den. Fördelen med att måla är ju att man kan leka en hel del med att bryta färgen till önskad nyans.

Så frågar du mig så tycker jag att den ska vara en slät, ljus vägg och sedan istället arbeta med färger på inredningsdetaljer.

har två bilder i galleriet där väggen syns. Kameran ljuger lite angående nyansen men den är lite creme/beige.


 
Då man har ek tycker jag det är rätt val att ha ljusa naturnära färger på väggarna. Och ek är det vi helst skulle vilja ha på möblemanget, vi har det i hela lägenheten. Men det gamla bordet valde vi att behålla (boklaminat) och måla det svart så det passade till mina svarta skinnstolar (vi har ganska nyligen flyttat ihop i min pojkväns lägenhet och får blanda våra grejer så gott det går :)) Då vi inte känner för att köpa på oss massa nya saker till denna lägenhet då vi inte tänker bo här allt för länge till. Så vi nöjer oss med att göra det bästa av det vi har istället. Då vi flyttar til lstörre lägenhet blir det ett stort matbord i ek och helt annan färgsättning på köket.

Men de förutsättningar vi nu har gör att jag tror att det skulle se bäst ut om man fick till köket i en tuff, modern lite dov stil. Så svårt att förklara vad man menar :)
 
Jag röstar för Dottie Silver från Måleributiken. Den har vit bas med ett oregelbundet mönster med "pingpongbollstora" prickar i olika nyanser av silvermetallic.

Vi planerar att ha den i vårt kök som också kommer röra sig i en svartvit färgskala när vi är klara med renoveringen; grå luckor, carraramarmorbänkskivor och stänkskydd, trägolv som vi planerar att måla i en ljusare grå nyans, svart matbord och svarta Lilla Åland stolar till.

Kolla annars in andra tapeter på:
www.maleributiken.se
 
  • ta8031002.gif
Det beror väl lite på hur "vågade" ni känner för att vara och hur övrig inredning ser ut. Jag tror att det skulle vara snyggt med en fondvägg i något svart/vitt, Eco har några olika. Ett helt annat alternativ är att måla en röd fondvägg, i tex Alcro Designers Hjärta.
 
  • eco front vit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • eco artist vit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
andrhedb: Tack för tipset. Tyvärr var den inte riktigt våran stil.

hägerhäll: En fondvägg har vi också pratat om i vit/svart. Vi var nyss nära att bestäma oss för en ganska ljus grå tapet från Ecos kollektion y.t.a. Men nu fick vi beslutsångest och funderar på om vi inte ska kolla upp om vi hittar nångon fondtapet istället som vi gillar och låna hem och försöka få ett hum om hur det kan tänkas bli. Min sambo tror dock att det kan bli tråkigt att då ha de övriga väggarna vita då luckorna är vita (går lite vägg även ovanför luckorna). Han tror att det blir för ljust och då tråkigt.

Åh så jobbigt! Verkligen svårt att bestäma sig. Man vill att det ska bli så klockrent! Väggarna är ju inget man ändrar på var och varannan dag.
 
A
Nått sånt då?
Från Eco Artist
 
Anna_Robban: Då är den för mörk istället. Vi är verkligen inte lätta att behaga ;-) Bakgrunden kan gärna vara svart men då måste det vara mer vitt, silver eller grått i den.
 
Jag gillar tapeten med björkar på skarpt, den som är svart vit. Varför inte köra en tuff svartvit mönstrad tapet som fond och en grå övrigt?
 
pokergirl: Jag har fått för mig att det måste finnas grått i fondtapeten för att en grå tapet ska kunna gå ihop med den. Är det bara jag? Vilken tapet är det du menar som har björkar i sig?
 
Det finns en superhäftig tapet med björkar på, finns bla på en restaurang i stan, den är bara så snygg! Ska se om jag hittar en bild. Annars har midbec väldigt fina tapeter, har ni kikat på deras sortiment?
 
pokergirl: Jag har också förälskat mig i björmönster som jag sett på olika textiler men har inte sett några på tapeter. Den du länkade var inte så tokig faktiskt.

Ska försöka få in nån bild på hur vårat kök ser ut så kanske folk kan hjälpa oss lättare :)
 
69-12147.jpg

Ju mer jag tittar på den desto snyggare tycker jag den är, frågan är bara var jag kan ha den här hemma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.