Läst på forum men är trög och verkat inte fatta. Behöver er hjälp!

Här nedan kommer en bild på VAR jag hade tänkt att placera mina nätverksprodukter. Fibern kommer såldes in i hallen under trappen där jag tänkte placera:
wifi-router+NAS+SONOS bridge+TELLDUS

Sedan ska det härifrån gå kablar till diverse nätverksuttag i andra rum (se bild)

MIN FÖRSTA FRÅGA: Vad skulle jag vinna på att ha en patch-panel och var skulle den i så fall placeras. Är det inte tillräckligt med en 12-portars switch (som jag kopplar ihop med en router) som jag placerar under trappen och drar allt från den???

MIN ANDRA FRÅGA:
De kablar som ska gå från switchen till respektive rum ska in genom väggen. Är det snyggare att även på denna sida av väggen sätta nätverksuttag. Annars kommer jag ha 5-6 kablar som går rakt in i väggen. (inte så snyggt)

Handritad skiss av nätverkslayout planerad under trappa med router, NAS, SONOS och kablar till rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nätverket byggs normalt med nätverksuttag i vardera änden på installationskabel (har solida ledare), patchpanelen är ett multiuttag. Du har ritat in ett antal enkel och dubbeluttag, i andra änden sätter man då lämpligen en patchpanel med motsvarande antal uttag. Sedan kopplas patchkablar mellan switch och de uttag på patchpanelen man vill använda. Tycker du det är snyggare att montera ett antal uttag på väggen i hallen i stället för patchpanel så kör för det, de fyller exakt samma funktion som patchpanelen.

Man kan bygga på andra sätt, men det finns en del fallgropar med kontaktdon och kablar som inte lirar så bra ihop. Du kan uppnå samma funktion men kanske med sämre tillförlitlighet.
 
  • Gilla
danlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.