Japp,sånt äckligt problem har vi...

Vi har ett badrum som renoverades för ett år sen ungefär..Jag har klagat på avloppslukt en längre tid men fått höra av mannen att det är mitt gravida tillstånd som luras...

Men för nån vecka sen kände även han lukten och gav med sig..

Vi lokaliserade lukten till toan så vi tog bort den,gjorde rent,bytte muff o klämde dit allt igen...Lukten var borta nån dag men nu luktar det igen..

Vi tycker det kommer från insidan av toan,kan det göra det??? (JAAA;toan e rengjord ofta och ordentligt så det e inte det)

Vad kan det vara?? Alla brunnar o så e rengjorda...

Nån som har tips??
 
Låter som lite av ett mysterium. Hur är det med avluftning? Vet du om avloppet är luftat ut via taket eller finns det en vakuumventil någonstans?

Det jag fundera på är om det skulle kunna bli övertryck någonstans i systemet så att luft bubblar upp genom ert toaavlopp?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det kan också vara lera under husgrunden som pyser upp lite dofter, men då borde det vara hela tiden.
Eftersom avloppsledningarna ligger i singel under huspalttan så kan denna lukt följa med utmed avloppsrörets utsida och upp i huset, om ni har enplanshus förstås?
 
Glömt vattenlås någonstans??
 
Oj vilka bra frågor ni kommer med..

Vi bor i ett 1½plans hus men det är badrummet på bottenvåningen som luktar..Vi känner ingenting på badrummet där uppe,eller i grovköket här nere...

Vet ingenting om avluftningen,hur tar man reda på sånt?? Vi har kommunalt avlopp oxå kanske jag ska tillägga..

Och vattenlås har vi som det ska vara så det är det inte...
 
  • Gilla
JaKiMiNi
  • Laddar…
Kolla på taket om där inte finns en luftare, klättra upp och lukta i rören, du kommer känna vilket som tillhör avloppsstammen.....
 
  • Gilla
dickahlstrom
  • Laddar…
Kontrollera om det händer något i toastolen där nere när någon spolar där uppe, Skulle kunna vara en luftpelare i som trycks ut via vattenlåset där nere när det spolas där uppe.
 
Jag har en bekant som hade ett liknande problem. Det vi till slut kom fram till var att det var just avluftningen som var dålig. När man spolade blev det undertryck i ledningen till golvbrunnen i duschen, så vattnet sögs ut ur vattenlåset. Så där pyste sen avloppslukten upp.
 
  • Gilla
forjan
  • Laddar…
Funderar lite, du sa att badrummet renoverades för ett år sedan, vad gjordes då? Låg badrummet på samma plats i huset innan?
Vet du om det gjordes några vvs arbeten någon annanstans i huset samtidigt?

Det är väl en villa vi talar om? Inte en lägenhet i flerfamiljshus?

Hur är det med vattnenivån i vattenlåsen (framförallt i toaletten om det är där det är problem). Vid fel på avluftningen så är dte vanligaste fenomenet att när man spolar så sugs vattnet ur vattenlåset vid slutet av spolningen. Syftet med avluftningen är att vattnet som strömmar ner i avloppstammen suger med sig luft ur röret, då skall det någorluinda nära toan finnas ett rör som går upp till taket på huset och där då suger in luft, annars kommer suget att istället suga ur vattenlåsen i badrummet (avluftningen går upp över taket för att man inte skall få dålig lukt från avloppet på "bebodd höjd". I en del hus är det svårt att få upp ett rör på det viset, då kan man istället låta avluftningen sluta inomhus, men då sätter man en vacuumventil på röret så att luft bara kan sugas in i röret, inte komma ut ur röret (när ventilen fungerar).
 
Hmm,låter som att maken åker på att klättra upp på taket då;-) Japp,vi bor i en villa...

Det enda som gjordes i badrummet var att golvbrunnen till duschen flyttades ca 1dm i sidled,resten sitter på samma plats som innan...Sen fixade vi med kakel o klinkers..eller vi o vi,en fackman gjorde det åt oss...

Ska genast springa upp o spola där uppe o se om det händer nåt här nere...takbesöket får nog vänta nån dag för det vräker ner här ute just nu...

Tack för alla råd o tips ni kommer med!!
 
Japp då har vi provspolat och det enda som händer är att vattnet i toaletten här nere rör sig lite så det börjar gunga....

Idag luktar det dock inte avlopp utan bara "gammal toa" eller vad man ska säga..

Har inte skickat upp maken på taket än...Vad ska han göra där?? Lufta nån ventil eller?? Eller kan man ringa nån som kommer o kan kolla vad det är som luktar?? Anticimex?Rörmokare?? Jag blir galen snart alltså...
 
Det enda han kan kolla på taket är så inte avluftningen är igenproppad med något.
Låg sannolikhet dock.
Kolla med en rörmontör vad det kan vara.
 
Jag vidhåller fortfarande att det kan vara "doften" av lera som tränger upp jäms med avloppsrör eller liknande. Hoppas det är något enklare bara.
 
  • Gilla
Björn T
  • Laddar…
Som jag ser det så handlar det om ni bör undersöka om ni överhuvudtaget har någon avluftning på taket, eller om ni istället har en vacuum ventil någonstans. Den borde i så fall finnas i närheten av badrummet på övre våningen, i en garderob elller liknande eller ev. på vinden. Ibland sitter de inne i skåpet under hnadfatet.

Men troligen borde ni kalla på en rörkille som skulle kunna utreda hur det hänger ihop.
 
Vi hade samma problem i början och upptäckte till slut att avloppsröret ut från väggen var lite för kort (vägghängd toa). Det tätade tillräckligt för att det inte skulle läcka vatten men väl äcklig lukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.