Har efter många timmars läsning på forumet fortfarande några frågeställningar hur jag ska göra med isoleringen av mitt snedtak.

Har ett tegelhus byggt -47 där hela övervåningen är urblåst inför stundande renovering.

Idag är allt gammalt spån som det tidigare tjänstgjort som isolering borta samt att även de gama kattvindarna är borttagna.
Taket ser ut som följande (utifrån sett)
*tegel
*läkt
*takpapp
*råspånt
*takstolar (150x80) cc 1000

Hur skall jag isolera mitt tak och i vilken ordning skall ångspärr osv komma?
Det nya innertaket skall gå ända upp i nock så jag kommer inte ha någon "vind"

Mitt tanke är att sätta en luftspalt mot råspånten på 30mm sedan 120mm isolerskiva sedan innertaket. Men som sagt i vilken ordning skall övriga lager hamna (ångspärr mm)
Snälla hjälp mej och förklara hur jag skall göra (gärna på ett enkelt sätt så jag förstår :D)
Skall jag använda plast eller papp???

Tacksam för ALLA svar,

David
 
120mm isolering är inte mycket i tak. Du kanske borde fundera på att lägga en 45:a på andra ledden under.
Annars så är det som du beskriver viktigt med luftspalt. Sen en board eller liknande. Sen isolering, följt av plast, glespanel och innertak.
Om du lägger på extra isolering som jag föreslog, så kan du lägga plasten mellan isoleringslagren. Då kan du dra el mm utan att behöva punktera plasten. Men plasten får vara max 1/3 in i isoleringen
 
Hej
Luftspalten verkar du ju ha koll på:)
120mm är kanske i minsta laget nuförtiden men du har kanske inte mycket att välja på.
Plast mellan innertak och isolering, se till att det blir ordentligt tätt, undvik alla former av hål.
Ska du ha el installationen i taket ska den ligga mellan innertaket och plasten.

Lycka till
Slänger in en länk att trösta dej med om det går tungt:)
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/146209-ombyggnad-av-sommarstuga.html
 
Hej, här gick det snabbt!

Jag vet att 120mm inte är så mycket men tanken är att till sommaren lägga på thermisols skivor på råspånten utifrån nästa sommar och 120mm skivor är bättre än den ihoppackade sågspånen som fanns tidigare. Tidigare fanns förresten ingen luftspalt. Då hade man satt plyfa mellan takstolarna och bara fyllt utrymmet mellan råspånten och plyfan (som fö var målad och agerade innertak) Är det vanligt?

Skall man alltså ha plast och inte papp?

angående ditt bygge Enk Projektet så känns det ganska bra att bara ha en övervåning på 40kvm att jobba med.....

David
 
Plast:)

Om du ska byta tak kan du väl isolera allt utåt och göra luftspalten ytterst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.