Säkert en fråga som frågats tusen gånger, men ändå..

Ja, vad ska man ha då? Växterna kommer stå helt och hållet på vår tomt, och måste nå flera meters höjd.
 
Det absolut snabbaste sättet att få en grön vägg är antagligen att spika ihop en fristående pergola och låta bokharabinda klättra upp på den. Den kan klättra flera meter per år. Annars blir det antingen att köpa väldigt stora kvaliteter från början eller ha tålamod. Buskar och träd tar tid på sig att nå "flera meter". Vill du ha snabbväxande, smala och höga träd kan ju pelarpoppel vara aktuellt. Men då talar vi ordentlig höjd på träden.

Kan du specificera önskemålen/kraven lite mer så är det lättare att ge dig ett bra svar...:)
 
Alltså, i nuläget står ett äppelträd som sjunger på sista refrängen som skyddar från insyn, detta kommer tas bort inom några år antar jag, och tills dess vill jag gärna att något annat växer upp..
"Snabbväxande, smala och höga träd" är precis vad jag är ute efter. Så jag får kolla upp det här med pelarpoppel. Tack. :)
 
Får kanske lägga in en brasklapp om pelarpoppel, kanske lite oschysst att göra det så här i efterhand. Pelarpoppel blir sällan mer än 60-70 år gammal och kan vara lite sjukdomsförföljd. En del säger att man inte bör använda den på grund av det men jag tycker att om man inte är ute efter en lösning som är evig så är det ett helt ok alternativ. Jag pratar alltså om Populus nigra 'Italica'.
 
:)

Om 60-70 år är insynen inte något jag skulle bekymra mig om.
Men det är kul att lära sig nya saker, tack!

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.