Hej behöver 3 svar :),

1.Har precis bredspacklat ett par väggar där tapet satt kvar delvis, vissa delar har bubblat upp sig men kanske lägger sig, vad gör jag åt det som inte lägger sig? Har tänkt att slipa så fort det har torkat för att spackla en sista gång.

2.När jag är nöjd med resultatet bör jag grundmåla väggarna med vit väggfärg ? har tänkt att tapetsera sen.

3.När spacklet väl sitter så finns det väll ingen risk för att det ska börja bubbla när jag grundmålar spacklet?

Tack
 
Du kanske inte ska ta genvägen att lämna gammal tapet. Låter som ett bra sätt att få problem längre fram...
 
BigR
1. Skär bort det som inte lägger sig., Grundmåla och spackla sedan. Jag spacklar aldrig före grundmålning.
2. Det går bra.
3. Spänningen på resultatet är ibland det som håller motivationen igång ;-)
 
Du kanske inte ska ta genvägen att lämna gammal tapet. Låter som ett bra sätt att få problem längre fram...
Tagit bort så mycket det går

1. Skär bort det som inte lägger sig., Grundmåla och spackla sedan. Jag spacklar aldrig före grundmålning.
2. Det går bra.
3. Spänningen på resultatet är ibland det som håller motivationen igång ;-)
Ska jag slipa och skära bort det som inte lägger sig och sen grundmåla? och spackla igen på det?
 
Skära, måla, spackla.
Ett knep jag fick lära mig av brorsan är att måla alla väggar med golvprimer först. Den låser fast tapeten helt!
 
Finns även specialfärger som används som grundfärg på gamla tapeter innan spackling. Den färgen ska liksom binda ihop tapeterna och underlaget.
Provade Flüggers i våras och visst, den funkade bättre än vanlig väggfärg, men den kostade skjortan också.
 
Det fungerar utmärkt att ta loss all tapet som sitter löst. Bredspackla en gång. Slipa rent och skär bort det som bubblar sig, lägga på klickvis med spackel där du skurit bort tapet. Slipa ner dessa fläckar, på med nytt lager bredspackel, slipa- Klart för målning. Lägga massa tid och pengar på att hålla på med grundfärg och golvprimer skulle jag aldrig ödsla tid på.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.