Nu behöver jag hjälp - igen, och denna gången är det en tight deadline. Måste, av olika anledningar, ha byggt en takställning innan helgen annars blir det förbaskat kallt i huset i vinter. Har försökt titta på lite bilder men jag fattar inte... :surprised:
Det är skorstenen som skall muras om och ställningen skall därför gå runt skorstenen. Tre nockar ansluter till skorstenen och jag tror nästan att jag har kommit på ett sätt att bygga på den delen. Men hur gör jag med den delen där det är rakt tak? Och framförallt, vad behövs det för dimension på reglar och annat till en sån här pryl? Hållfasthet och sånt är inget jag är bra att räkna på.

Först en icke särskilt skalenlig bild på mitt tak, hoppas ni förstår hur det ser ut;

tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det mörkröda är nockar, det svarta är vinkelrännor och det ljusa är resten av taket. Ungefär.
Min första tanke var att göra något sånt här på varje nock och lägga brädor diagonalt mellan för att få en plattform;

vinkel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det bruna är alltså mitt undertak (masonit) med bärläkt och nockbräda. (Bärläkten är fel vinkel på, lättare att rita) Om jag lägger en regel, grön, tvärs över nockbrädan och försöker låsa den med stödben, röda, på insidan av bärläkten så att den inte åker iväg utåt - kan det funka? Vad skall det i så fall vara för dimension på virket? De blåa strecken är långa brädor som bildar själva plattformen, räcker trallbrädor eller blir det inte tillräckligt hållbart?

Om det här nu skulle funka, hur gör jag då med den fjärde sidan på skorstenen, den med rakt tak? Där har jag ju ingen nock att lägga något på och den borde ju dessutom ligga längre ner eftersom taket lutar där så stenarna i skorstenen går längre ner på taket.
Hur hade du gjort? Skall bygga det här åt en person som skall komma hit när jag inte är hemma och denne person kräver en stabil plattform och "inget rangelverk". Då jag inte är hemma kan jag ju inte förstärka om det inte är godkänt så jag måste bygga så bra som möjligt redan från början.

Otroligt tacksam för hjälp med det här, blev tokigt bråttom helt plötsligt och är så stressad så jag inte riktigt kan tänka ut någon klurig lösning tror jag. :(
 
Bygg en ram runt skorstenen som är ca 2x2m av ex 45x95mm.
Skruva sedan fast ett antal stödben i ramen, som står på taket.
klä sedan ramen med plywood eller brädor.
Känns den ostabil kan man ju alltid sätta ett extra stödben.
Så hade nog jag gjort iallafall.
 
M
ja 2"4 räcker, och läkt som snedsträvor. För att fästa "benen" kan du skjuta upp tegelpanna på tilltänkt plats, lägga kloss (bit av typ 2"8) ovan bärläkt och skruva "benen" i. Ett annat sätt är att lägga 2"4 på teglet längs med och ovanpå teglet (se bilder nedan) och skruva där.

Lite biler hitta ja:
img_1495.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skorsten01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
url.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Stort tack för svar! Tolkar det som att ni inte vill göra så som jag tänkte, bra att ni korrigerade. 2"4 räcker för att stadga upp alltså? Låter ju bra, samma på benen?
Jag har ju halvrunda nockpannor och inte kantiga som på bilden. Litar inte på att de håller så de tänkte jag plocka bort men kan övriga pannor klara att man lägger reglar på dem alltså? Låter ju kanon i så fall.
 
M
ja 2"4 för benen också. Pannorna brukar hålla fint, men det är alltid bra att vara beredd på att någon panna går vid skorstensmurning, händer ibland...
 
M
skortnstln1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är kass på återkoppling men nu så, efter fantastisk hjälp härifrån så har jag idag fått till ett schabrak ovanpå taket. Återstår att se vad muraren lämnar för omdöme.
 
  • 1380481634182.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1380481660436.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1380481695149.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mittersta bilden - på ena sidan går ju skorstenen ner på taket så att säga så därför byggde jag en liten plattform lite längre ner så han kommer åt. Hoppas jag. :)
Lyxade till det med en "staketregel" också, så skall någon trilla ner får de se till att göra det på den sidan. ;)
 
Nästan för fint för att riva. Du kan kanske komplettera med ett räcke så har du en fin takterass?
 
MathiasS skrev:
Nästan för fint för att riva. Du kan kanske komplettera med ett räcke så har du en fin takterass?
Rivningen räknar jag med att den fixar sig själv när jag proveldar. ;)
Jag vet två katter som är överlyckliga åt det fantastiska utsiktstornet i alla fall. :)
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Själv skall jag glidgjuta min skorsten, och har byggt en plattform i 45x70mm regler, och på dom kommer där ligga 45x120mm plankar, tänkte först bara bygga den och sen elda den i kamin efteråt, därav köpte jag vanligt obehandlat, men ser ju nu hur stabil den blir, så den fick en omgång cuprinol nu, så blir sotaren säkert glad :) här är ena bocken som skall grensla nocken, innan den fick färg :) DSCN7201.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.