Det är sedan länge känt att det enklaste sättet att få en lägre ränta på bolånet är att begära ut ett amorteringsunderlag från sin befintliga bank. Banken brukar då ana oråd och ge kunden en lägre ränta för att få behålla sin kund.

En bolånekund som vill byta bank behöver först få ett amorteringsunderlag från sin nuvarande bank, som visar hur banken har beräknat och bestämt amorteringsvillkoren.

Du kan läsa artikeln här: Snabbt amorteringsunderlag ska göra det enklare att byta bank
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig haft problem med att banken dröjer med att skicka ut amorteringsunderlag. Jag har heller aldrig hört om någon som haft det problemet. Däremot är det problem att flytta sitt bolån om man har flera delar, har låg skuldsättning eller inte lever enligt schablonen. Däri ligger problemet med att byta bolåneinstitut.
Som vanligt vill politiker inte se vad problemet egentligen är eller åtgärda det som verkligen är orsaken till ett problem, utan sysslar med totalt irrelevanta åtgärder som inte löser någonting.
 
Redigerat:
  • Gilla
snevigat och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Däremot är det problem att flytta sitt bolån om man har flera delar,
Vad menas med detta?
 
RoTe RoTe skrev:
Vad menas med detta?
Att man har flera delar av sitt bolån tagna vid olika tillfällen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Att man har flera delar av sitt bolån tagna vid olika tillfällen.
Så att flera delar vid samma tillfälle är inte ett problem?
 
RoTe RoTe skrev:
Så att flera delar vid samma tillfälle är inte ett problem?
Det beror på dig och den nya banken.
 
D
Huh gör vi bort oss nu? Behöver ta in lite hjälp nästa år och pratar med banken om att låna upp ett par hundra tusen på huset. Blir det kaos då när vår bundna del går ut och vi nog vill byta till en annan bank?
 
RoTe RoTe skrev:
Så att flera delar vid samma tillfälle är inte ett problem?
Problemet är inte att lånen är tagna vid olika tillfällen, utan att de löper ut vid olika tillfällen. Ifall du binder ett lån på fem år och ett på tio år, och så vill du byta bank - då måste du vänta tills båda lånen löpt ut, för den nya banken kommer inte att godkänna att du tar ett lån på huset när det fortfarande är belånat i en annan bank. Och din nuvarande bank sitter då i ett gyllene förhandlingsläge när femårslånet ska läggas om.
 
  • Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Problemet är inte att lånen är tagna vid olika tillfällen, utan att de löper ut vid olika tillfällen. Ifall du binder ett lån på fem år och ett på tio år, och så vill du byta bank - då måste du vänta tills båda lånen löpt ut, för den nya banken kommer inte att godkänna att du tar ett lån på huset när det fortfarande är belånat i en annan bank. Och din nuvarande bank sitter då i ett gyllene förhandlingsläge när femårslånet ska läggas om.
Det är därför man kör obundet.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
RoTe
M MartinP666 skrev:
Problemet är inte att lånen är tagna vid olika tillfällen, utan att de löper ut vid olika tillfällen. Ifall du binder ett lån på fem år och ett på tio år, och så vill du byta bank - då måste du vänta tills båda lånen löpt ut, för den nya banken kommer inte att godkänna att du tar ett lån på huset när det fortfarande är belånat i en annan bank. Och din nuvarande bank sitter då i ett gyllene förhandlingsläge när femårslånet ska läggas om.
Aha ja men då är jag med! Jag binder aldrig längre än jag kan planera i framtiden för jag vet att banken vill ha ränteskillnadsersättning.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Skulle jag byta bank så tror jag faktiskt att min nuvarande skulle få betala ränteskillnadsersättning till mig.
 
Jag är lite sugen på bankbyte nästa år när vårt sista bundna lån går ut. Våran nuvarande bank ligger väl i "mitten" vad gäller ränta så skulle ge 0,25-0,5% lägre ränta. Det som dock talar emot är att nuvarande bank har varit oerhört smidiga och hjälpsamma hittills så frågan är om man gör sig själv en otjänst...
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har aldrig haft problem med att banken dröjer med att skicka ut amorteringsunderlag. Jag har heller aldrig hört om någon som haft det problemet.
Tog 1 månad och 4 mejl och 2 telefonsamtal innan Handelsbanken fick tummen ur och skicka till mig. Sen tog det ytterligare 2 månader innan Skandiabanken fick tummen ur och godkänna och lägga upp oss som kund. Var inga frågor eller oklarheter, de var bara otroligt långsamma. Tyvärr är det inte alltid så enkelt att byta bank med denna inbyggda seghet så jag hoppas FI kan elda på dem lite.
 
B
Enligt de nya reglerna ska det gå att ta ut amorteringsunderlaget i digital form på ett digitalt sätt. Jag var in på Swedbanks hemsida nu för att föra det, och det ända jag kan hitta är hänvisning till att ringa kundtjänst eller besöka ett kontor. Behöver man alltså fortfarande ringa någon och be om ett underlag trots finansinspektionens uppmaning? Någon som har koll på detta@
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.