Hej

Som alla vet när det är åskoväder i luften så ska begränsningskabeln och guidekabeln lossas helt från basstationen och strömsladden dras från vägguttaget.

Inte helt smidigt alla gånger att komma åt dessa kontakter i basstationen så jag går o filurar på att bygga någon enkel snabbkontakt för detta; t.ex att man ansluter dessa i en jordad och fuktsäkrad stickpropp+stickuttag, (använder polerna i kontakten till resp ände på begränsningskabeln)

Hur gör ni andra när det är oväder på gång ?

/M
 
mortimer skrev:
Hej

Hur gör ni andra när det är oväder på gång ?

/M
Ingenting, har inte ens tänkt tanken, hmmmm....
 
Säljs ju bara i 10pack samt att man behöver alla 3 detaljerna och även crimptången. En bra lösning men för dyr för mitt ändamål.
 
kysan skrev:
Nåt sånt här då?
[länk]
Den är nog inte så dum. Frågan är bara hur den ser ut invändigt och hur hona och hane hålls ihop.
 
Undrar om man skulle kunna konvertera ett överspänningskydd för 230V? Slakta och löda in begränsningsslingan på nolla och fas, in och ut. Har man guidekabel får man kanske slakta två? Nån som har någon idé runt det?
 
Ett bra grov/mellan och finskydd kostar ju nästan lika mycket som en ny laddstation.
 
mortimer skrev:
Säljs ju bara i 10pack samt att man behöver alla 3 detaljerna och även crimptången. En bra lösning men för dyr för mitt ändamål.
Det är vanliga superseal som finns att köpa parvis även på ebay.
Det går bra att klämma stiften med en vanlig tång.

Blir typ 100:- med frakt om du tar två tvåpoliga eller fyra enpoliga på www.ebay.co.uk
Men ta då den med gul gummitätning annars får du inte genom kabeln.
 
Drar ni ut TVn och alla andra elgrejer i hushållet också :O
 
Tokslut skrev:
Drar ni ut TVn och alla andra elgrejer i hushållet också :O
TVn Ja, men inte annan elutrustning oftast.
 
Drar man ut elkontakten så är nog risken för åskskador minimal även om slingan är inkopplad.

Skulle blixten slå ner i trädgården går det givetvis åt pepparn, men då är å andra sidan troligen en förlorad basstation det minsta av de problem som uppstår.
 
Är inte detta med åska en väldigt gammal skröna? Well, jag köper det hela om man bor med luftledningar, men det börjar bli väldigt få som gör det.

Överspänningsskydd tror jag också är en grej man säljer som är en bluff, iaf vad gäller åska. På samma sätt som många tror att det är gummidäcken på bilen som gör att man ska sitta i bilen när det åskar ;)

Folk är generellt obildade, lättlurade och en smula oärliga.(läs nu inte obildade som att man inte gått ut grundskolan utan som i att man köper prylar utan att ha en aning om hur dem fungerar och litar på reklamen) Fin kombo som ger falsk trygghet i hemmen och pengar till dem som säljer bluffprylarna.
 
Det är inte en skröna, har man en guidekabel på några hundra meter så blir de en skaplig antenn och om luften är väldigt elektriskt laddad så kan det byggas upp en ganska stor spänning i tråden eftersom den inte har någon kontakt med jord så kan det bli överslag som skadar elektroniken.

Bara av tv-antennen på taken kan man få sig en rätt bra stöt om man har haft den urkopplad och sätter fingret fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.