Hej
Håller på med att sänka taket 10cm i gillestugan (betong).
Huset är byggd 1964 och det är el och vattenledningar i väggar/tak. Det jag kan se iaf är radiatorns ledningar går in på ena sidan.

Nu ska jag regla upp och det är ca 10 borrhål på varje sida så det blir många hål. Jag är lite rädd att träffa nån ledning.

Hur djupt kan man borra utan att oroa sig för en dusch / stöt? Huset är som sa från 1964.
Vad hade de för standarddjup på ledningar i väggar och tak då?
Tänker borra ca 5cm hål.
Ellednigar kan jag kolla när jag skruvar loss vägguttag då ser man djupet på pvc rören där elen är dragen men det e svårare med vattenledningar..

Tacksam för hjälp.
 
C
Det är tyvärr osannolikt att ledningarna skulle ligga på "säkert djup", så du får se upp med vart du sätter borren.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Det finns bra spikplugg av metall (spix) som är ca 20 mm långa som du kan använda på väggarna. Osäker på om de duger i taket. Då minskar ju risken iaf...
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
S Simsonsson skrev:
Det finns bra spikplugg av metall (spix) som är ca 20 mm långa som du kan använda på väggarna. Osäker på om de duger i taket. Då minskar ju risken iaf...
20mm? Själva regeln är ju 45mm. Jag får inte ihop det riktigt.
När jag var hos bauhaus idag så rekommenderade de 90mm spikplug.
 
Jag har en black & decker rör & elsökare men den varnar nästan överallt :surprised:
 
C cpalm skrev:
Det är tyvärr osannolikt att ledningarna skulle ligga på "säkert djup", så du får se upp med vart du sätter borren.
Det var just det jag inte ville höra
 
Värmekamera möjligen? Dra värmekabel i pvc och spola varmt/höj värmen på radiatorer
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
K Karl P skrev:
Värmekamera möjligen? Dra värmekabel i pvc och spola varmt/höj värmen på radiatorer
Testade med en icke så dyr (4000kr klassen) man såg olika färgar men de var inga tydliga linjer utan mer fläckar här och var.
 
Finns ig ingen genväg för detta, utan helt enkel att försöka förstå hur allt är draget innan man sätter borren i vägg el tak.
Sunt förnuft brukar man komma långt med.....
 
  • Gilla
Saabgubben och 1 till
  • Laddar…
Saabgubben Saabgubben skrev:
20mm? Själva regeln är ju 45mm. Jag får inte ihop det riktigt.
När jag var hos bauhaus idag så rekommenderade de 90mm spikplug.
Trodde du skulle använda plåtreglar. Ska du ha gips i taket?
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.